Waarom Orthomoleculair?

Momenteel zijn er veel initiatieven op het gebied van gezondheid. Steeds meer mensen zijn zich bewust dat gezonde voeding bijdraagt aan je beter voelen. Wat kan orthomoleculaire voeding bijdragen? Wat maakt Orthomoleculaire voedingsleer bijzonder?

Bij orthomoleculaire voeding is het belangrijk dat je die voedingsstoffen tot je neemt die je lichaam (organen en cellen) nodig heeft. Veel ziekten ontstaan door een tekort aan voedingsstoffen. Al onze cellen hebben voeding nodig om goed te kunnen functioneren. Een Orthomoleculaire voedingsdeskundige geeft advies hoe wij ons lichaam kunnen voorzien van de juiste voeding.

Eten volgens de orthomoleculaire richtlijnen zorgt er niet alleen dat je lichaam in een betere conditie komt maar ook dat je gewicht gaat verliezen.

  • Meer weerstand tegen infectieziekten
  • Meer energie voor werk en andere activiteiten
  • Verbetering van de lichamelijke conditie en meer resultaat met fitness programma‚Äôs
  • Verbetering van stressbestendigheid en alertheid
  • Snellere genezing van verkoudheden en andere lichte aandoeningen
  • Verlichting van klachten bij acute en chronische aandoeningen.

Op de langere termijn zorgt orthomoleculaire voeding ervoor dat je beter bestand bent tegen chronische ziekten en kan het mogelijk een verdere achteruitgang van chronische ziekten vertragen.

Uit recente onderzoeken blijkt dat de levensstijl van grote invloed is op het ontstaan van chronische ziekten. Zo is een ongezonde levensstijl al in verband gebracht met chronische ziekten zoals diabetes, kanker, hoofdpijn, hart- en vaatziekten.

De westerse samenleving heeft de afgelopen decennia een ander voedingspatroon aangenomen. Deze andere manier van eten heeft veel chronische ziekten tot gevolg.

Zo zijn we meer snelle koolhydraten gaan eten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de toename van veel voorverpakte producten; koek, snoep, pasta, frisdranken. Tegelijkertijd zijn we ook minder gaan bewegen. Dus minder verbranding van koolhydraten. Het gevolg is dat de koolhydraten worden omgezet in vetten. Een toename van het gewicht en diabetes 2 ligt op de loer.

We zijn minder vezels gaan eten. Dit heeft negatieve gevolgen voor de darmflora. Ontstekingen en verzuringen zijn het gevolg.

Een klein percentage van de Nederlanders vermijd regelmatig rood vlees. Dit gaat over een klein percentage.. in totaliteit is de vleesconsumptie toegenomen. Hierdoor ook een toename van de hoeveelheid verzadigd vet. Een toename van verzadigd vet verhoogd het risico op borstkanker.

In veel verpakte producten is veel zout toegevoegd. De zoutconsumptie is mede hierdoor toegenomen. Dit verhoogd de kans op een hoge bloeddruk en beroertes.

Wat kan een voedingsdekundige voor je betekenen

Praktijk in de buurt

Vind een voedingsdeskundige bij jou in de buurt?