DGN Algemeen

Wil je niet weten wat antioxidanten zijn en toch gezond leven?

Gepubliceerd:5/2/2021 2:58:17 PM
Laatste update:5/2/2021 2:58:17 PM

Wil je niet weten wat antioxidanten zijn en toch gezond leven?

Volgens Michael Pollan kun je met eenvoudige eetregels prima in staat zijn om gezond te eten. In zijn boek `Echt eten` vertelt Michael Pollan dat het, naar zijn idee, gaat over drie belangrijke regels:

Eet echt eten.

Niet te veel.

Vooral planten.

Elk van deze drie eetregels zijn uitgewerkt in meerdere begrijpelijke regels. Wij hebben de meest aansprekende regels voor je verzameld.

Eet echt eten

  • Eet niet iets wat uw overgrootmoeder niet als voedsel zou herkennen. Er liggen namelijk 1000-den voedselachtige producten in de winkel die onze grootmoeder niet zou herkennen.
  • Mijd voedingsproducten die ingrediënten bevatten die een normaal mens niet in zijn provisiekast heeft.
  • Cellulose? Xanthaangom? Mononatriumglutomaat? Als u ze zelf niet gebruikt, waarom voegt een ander dat aan uw eten toe?
  • Vermijd voedsel dat een of andere vorm van suiker (of zoetstof) bij de belangrijkste drie ingrediënten heeft staan.
  • Mijd voedingsmiddelen die in reclames worden aangeprezen. Ooit een reclame gezien over een wortel?  een komkommer? of een appel? Nee, de reclames betreffen de bewerkte producten.
  • Blijf het liefst weg uit de supermarkt. Maar als het dan toch moet, blijf langs de zijkant lopen. Bewerkte voedingsmiddelen domineren de middenpaden in  de supermarkt, de verse producten liggen langs de zijkanten, ga maar eens kijken!

Eet niet teveel

  • Betaal meer en eet minder. Ook voor voedsel geldt namelijk, alle waar naar zijn geld.
  • Eet minder. Van caloriebeperking is herhaaldelijk aangetoond dat het bij dieren de veroudering vertraagd, en veel onderzoekers geloven dat het de sterkste schakel vormt tussen voedingsgewoontes en het voorkomen van kanker.
  • Stop met eten voordat je vol bent. We vinden het normaal om goed te eten totdat je vol zit, maar veel culturen raden aan om eerder te stoppen met eten. Denk aan de fransen, de chinezen en de japanners die stoppen met eten als ze 75% vol zitten.
  • Eet als je trek hebt, niet als je je verveelt.
  • Eet langzaam. Eet langzaam genoeg om van je eten te genieten, je zult er minder van nodig hebben om je verzadigd te voelen

Vooral planten

  • Behandel vlees als smaakmaker of als voedsel voor speciale gelegenheden. Vegetariërs zijn over het algemeen gezonder dan carnivoren, maar flexitariërs blijken net zo gezond te zijn.
  • Kleur je bord. De stoffen die de groenten kleuren beschermen je tegen chronische ziekten.
  • Eet zoete voedingsmiddelen zoals je ze aantreft in de natuur. In de natuur zitten suikers bijna altijd vol met vezels, wat de opname vertraagd en u een verzadigd gevoel geeft, daarom kun je ook beter fruit eten dan drinken. Calorieën in vloeibare vorm maken ons dikker, omdat je minder snel een verzadigd gevoel hebt.

 

  1. .

Een stabiele bloedsuikerspiegel zorgt voor minder vermoeidheid en een gezond gewicht

De bloedsuikerspiegel is een maateenheid die de hoeveelheid glucose (suiker) in het bloed weergeeft. Bij een hoge suikerinname wordt er extra veel insuline geproduceerd, zodat de suikers snel worden opgenomen door de cellen. Het schommelen van de bloedsuikerspiegel zorgt voor vermoeidheid, overgewicht een lage weerstand en diabetes.

E-nummers

Kijk je in de supermarkt wel eens op de verpakking om te weten welke toevoegingen een product kent? Vaak staan ze zo klein vermeld dat het nauwelijks te lezen is. En de moeilijke benamingen maakt het niet gemakkelijker. Toch is het de moeite je eens te verdiepen in de zogenaamde E-nummers. Er zijn E-nummers die, wetenschappelijk onderbouwd, schadelijk zijn voor ons lichaam.

Vruchtensappen als vitamineboost, maar werkt dit wel?

Het lijkt zo gezond om gedurende de dag (verse) vruchtendrank te drinken. Op een makkelijke manier de vitaminen binnen te krijgen. Maar helaas...door regelmatig vruchtendrank te drinken worden je organen extra belast. Lees verder als je wilt weten hoe dit komt.

Hoe verminder ik het gebruik van suikers?

Voor een stabiel energieniveau is het belangrijk om de snelle koolhydraten (de suikers) te laten staan. Makkelijk gezegd, maar het blijkt in de praktijk niet zo gemakkelijk. Hoe kun je het gebruik van suikers verminderen?

Verkeerde voeding zorgt ervoor dat afvalstoffen niet of onvoldoende worden afgevoerd

Door het eten van verkeerde voeding worden afvalstoffen niet meer afgevoerd. Het lichaam verzuurt en raakt hierdoor ontregeld met als gevolg ontstekingen in het lichaam. De meeste van de westerse ziekten (zoals diabetes, hart- en vaatziekten) zijn gebaseerd op ontstekingen. Wist je dat 1 op de 3 Nederlanders diabetes type 2 krijgt? Het is daarom voor zorgen dat we de ontstekingsreacties de baas blijven. Er zijn een paar eet regels van belang om ervoor te zorgen dat je de verzuring in de lichaam tegengaat.

Stap voor stap werken aan nieuwe gezonde gewoonten

Regelmatig bewegen, voldoende ontspannen en gezond eten zijn belangrijke pijlers voor een goed gezond gewicht. Door tijdelijk anders te eten bereik je geen gewichtsverlies voor de langere termijn. Daarom geloven wij ook niet in diëten. Middels een dieet krijg je vaak tekort voedingsstoffen binnen. En daarnaast wijkt een dieet vaak zo veel af van je normale eetgewoonte dat het niet vol te houden is.

Door de juiste kooktechnieken je gezondheid verbeteren

Je herkent vast wel de geur van geroosterd vlees of van pas gebakken brood. Die geur laat je vast het water in je mond lopen. Het vlees ziet er prachtig uit met de bruine geroosterde “strepen”, maar heel gezond is deze kooktechniek niet. Door het roosteren van brood / groenten of vlees ontstaan namelijk AGE’s (Advanced Glycation Endproducts).

Het geheim van een gezond brein is een gezonde darmflora

Auteur: De Gezonde Nederlander

Het wordt steeds duidelijker hoe belangrijk voeding is voor onze geestelijke gezondheid, laat de Ierse onderzoeker John Cryan weten. Met een gevarieerd, vezelrijk dieet bewijs je je darmflora een dienst. En een gezonde darmflora beïnvloedt je brein weer positief.

Botontkalking, kun je er zelf invloed op uitoefenen?

Auteur: De Gezonde Nederlander

Wereldwijd krijgt één op de drie vrouwen en één op de zeven mannen boven de 60 jaar osteoporose In Nederland hebben ruim 850.000 mensen osteoporose (bron: RIVM). Iedere zes minuten breekt er in Nederland iemand een skeletdeel als gevolg van osteoporose. Bij mensen onder de 55 jaar worden geen osteoporose gegevens bijgehouden, maar osteoporose komt wel bij jongeren voor.

Goed in je vel door de juiste voeding

Hoe wij ons voelen wordt voor een deel bepaald door wat we eten. Veel mensen merken de eerste symptomen niet meer op na het eten van verkeerde voedingsmiddelen. Bijvoorbeeld het eten van geraffineerde suikers en meelproducten zorgt voor een onbehaaglijk en onrustig gevoel. Het zorgt op de langere termijn ook nog eens voor een lager energieniveau.

Vrije radicalen versus antioxidanten

Auteur: De Gezonde Nederlander

Antioxidanten zorgen ervoor dat je lichaam wordt beschermd tegen schadelijke effecten van vrije radicalen. Antioxidanten worden in het lichaam aangemaakt en nemen we tot ons door middel van voeding. Een antioxidant is in staat om de schadelijke effecten van vrije radicalen te neutraliseren.

Advies van een voedingsdeskundige bij jou in de buurt?

over Wil je niet weten wat antioxidanten zijn en toch gezond leven?

Het nieuwe boek van Rineke Dijkinga

Alles draait om je hormonen

klik hier om te bestellen

De beste dokter staat in de keuken

Birgit de Heij | Theorie en praktijk van de orthomoleculaire voeding

ISBN 9789057871566

klik hier om te bestellen

Gezond door voeding

Orthomoleculaire recepten.

Birgit de Heij | ISBN 978-90-5787-178-8

klik hier om te bestellen