DGN Voedingsadviezen

Heeft u weinig energie, (vage) klachten, bent u vaak verkouden of lukt het afvallen maar niet? Heeft u er wel eens bij stil gestaan dat het ook aan de aard van uw voeding kan liggen? Onze voeding heeft direct invloed op hoe we ons voelen en op onze gezondheid. Het is mogelijk om meer energie te krijgen door met voeding aan de slag te gaan!

Hartkloppingen, hoofdpijn, duizeligheid en slechte slaap kunnen een gevolg zijn van een ontregelde hormoonhuishouding

Gepubliceerd:5/1/2021 6:42:15 PM
Laatste update:5/1/2021 6:42:15 PM

Het woord hormonen is afgeleid van het woord “hormare”. Hormare betekent in werking zetten en dat is ook wat hormonen doen. Hormonen zetten allerlei lichaamsprocessen in werking.

Hormonen worden aangemaakt in de hormoonklieren en bereiken de cellen via de bloedbaan. Bijna alles in je lichaam wordt in gang gezet door hormonen. Een goede hormoonhuishouding is daarom bepalend voor een goede gezondheid. Er is een aantal functies in ons lichaam dat direct door hormonen worden aangestuurd, zoals bijvoorbeeld onze groei en ontwikkeling, ons voortplantingssysteem, de coördinatie van alle functies en orgaanfuncties in ons lichaam. En dit zijn nog maar enkele voorbeelden. Hormonen hebben ook direct invloed op je gedrag, gevoel, emoties.

Hormonen zijn dus een cruciaal onderdeel in je lichaam. Het is daarom ook belangrijk om aandacht te schenken aan een goede hormoonhuishouding.

Een ontregelde hormoonhuishouding weer op de rit krijgen is niet eenvoudig. Al onze hormonen kunnen namelijk heel goed samenwerken. Dat is fijn bij een goede hormoonhuishouding. Maar minder gunstig is dat de hormonen elkaar ook beïnvloeden als er één uit balans is. Als je een periode te veel stresshormonen aanmaakt dan beïnvloedt dit ook schildklier, de alvleesklier en de geslachtshormonen. Bij een probleem met de slaaphormonen (Melatonine) raakt ook de alvleesklier en de bijnier uit balans.

Er zijn verschillende factoren die een goede hormoonhuishouding bevorderen. En dat is goed nieuws! Je kunt er dus zelf mee aan de slag.  De onderstaande factoren beïnvloeden een goede werking van hormonen.

  • Stressbeheersing
  • Een goede slaap
  • Voldoende beweging
  • Gezonde lever, darmen en alvleesklier
  • Milieu invloeden

Een disbalans in de hormoonhuishouding kan tot heel veel verschillende klachten leiden. Zo kan een verlaagd oestrogeen tot de volgende klachten leiden: hartkloppingen, hoofdpijn, duizelig, laag libido, ontregelde slaap, opvliegers, nachtzweet, schimmelinfecties, droge huis en mond…en dat zijn ze nog niet eens allemaal.

Wil je weten of je klachten verband houden met een disbalans van je hormonen? Neem dan contact op met een van de aangesloten voedingsadviseurs. De voedingsadviseur kan samen met jou op zoek naar de oorzaak van de klachten door je symptomen in verband te brengen met de werking van bepaalde hormonen.

Verminder/ stop met het gebruik van suiker

De gemiddelde Nederlander gebruikt per jaar bijna 40 kilo suiker! Dit zijn niet alleen de suikers die wij zelf toevoegen aan onze koffie en thee. Het gebruik van suiker wordt ons inmiddels opgedrongen omdat het in heel veel producten wordt verwerkt. Door suiker toe te voegen wordt alles lekkerder en dat weet de voedingsindustrie. We weten inmiddels dat suiker slecht is voor onze gezondheid. Door teveel suiker gebruik stijgt de kans op diabetes, overgewicht, hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten.

Minder dierlijke eiwitten en meer plantaardige eiwitten

Van vlees eten word je sterk en flink werd verteld. Er zijn diëten die aangeven dat je jezelf beter voelt bij het eten van meer eiwitten en minder koolhydraten. Op de korte termijn klopt dit ook. Door meer eiwitten te eten kun je afvallen en voel je je fitter en energieker. Je denkt daarom gezond bezig te zijn. Maar het zijn allemaal effecten voor de kortere termijn.

Meer vitaminen en mineralen

Op dit moment heeft 50% van de volwassenen en 12% van de kinderen overgewicht. Toch zijn veel mensen ondervoed. Dit heeft dan niet te maken met de hoeveelheid voedsel die we eten, maar wel met de kwaliteit van de voeding. We eten tegenwoordig veel producten die veel macronutriënten bevatten (koolhydraten, eiwitten en vetten), maar weinig micronutriënten (vitamines, mineralen).

Eet je gezond met groente

Groenten zijn van oorsprong een koolhydraatbron. Door de aanwezigheid van de vezels en het ontbreken van de suikers is groente een goede voedingsbron. Naast de vezels bevat groenten veel mineralen zoals kalium, magnesium en calcium. Biologische groenten en de seizoensgroenten bevatten de meeste mineralen. Groenten zorgen dat de zuur base in balans komt.

Melk is goed voor elk, toch?

Al lange tijd wordt gezegd dat melk goed en gezond is voor ons. Melk werd op school gegeven aan kinderen en in campagnes werd breed uitgemeten dat melk de witte motor is voor ons lichaam. Melk is goed voor onze botten..of toch niet? Hoe zit het eigenlijk met melk?

Advies van een voedingsdeskundige bij jou in de buurt?

over Hartkloppingen, hoofdpijn, duizeligheid en slechte slaap kunnen een gevolg zijn van een ontregelde hormoonhuishouding

Het nieuwe boek van Rineke Dijkinga

Alles draait om je hormonen

klik hier om te bestellen

De beste dokter staat in de keuken

Birgit de Heij | Theorie en praktijk van de orthomoleculaire voeding

ISBN 9789057871566

klik hier om te bestellen

Gezond door voeding

Orthomoleculaire recepten.

Birgit de Heij | ISBN 978-90-5787-178-8

klik hier om te bestellen