DGN Algemeen

Goed in je vel door de juiste voeding

Gepubliceerd:8/4/2017 8:19:48 AM
Laatste update:5/3/2021 12:07:13 PM

We zijn vaak vergeten hoe het voelt om energiek wakker te worden en de hele dag je energiek te voelen. We vinden het normaal om na de maaltijd een opgeblazen gevoel te ervaren.

Een goed voedingspatroon zorgt ervoor dat we minder lichamelijke en geestelijke spanning ervaren.

Het lijkt normaal dat we de dag doorkomen met stimulerende middelen zoals koffie en suiker.

Binnen de orthomoleculaire geneeskunde wordt een onderscheid gemaakt tussen ontstekingsbevorderende en ontstekingsremmende voeding. Vind je het belangrijk om lichamelijk en geestelijk goed in je vel te zitten? Beïnvloed dat door de juiste voeding tot je te nemen!

Voorbeelden van ontstekingsremmende (goede) voeding:

  • Antioxidanten zoals de meeste fytonutriënten (plantenstoffen) die in groenten voorkomen.
  • Omega 3 vetzuren in de vorm van EPA en DHA, bijvoorbeeld in vette vis.
  • Omega 3 in de vorm van alfalinoleenzuur, bijvoorbeeld in spinazie, postelein, avocado, alfalfa, walnoten en pijnboompitten.
  • Extra vierge olijfolie.
  • Ui en knoflook, bij voorkeur in de rauwe vorm.
  • Specerijen en kruiden zoals bijvoorbeeld; gember, oregano, kurkuma, mosterdzaad, tijm, salie, koriander, bieslook, munt, rozemarijn.

Wat kun je beter mijden ? Wat bevordert ontstekingen?

  • Een teveel aan suiker; het gaat dan zowel om geraffineerde suikers in bijvoorbeeld snoep/koek/chips, maar ook om natuurlijke suikers.
  • Een teveel aan linolzuur zoals in zonnebloemolie, kant-en-klaar maaltijden en brood.
  • Meer eten dan je spijsvertering aankan.
  • Voedingstress door een teveel aan melk en tarwe.
  • Een teveel aan verzadigd vet. Voorbeeld van producten waar relatief veel verzadigd vet in voorkomt is; kaas, vlees en cacao.
  • Teveel gluten. Dit is vooral aanwezig in tarwe.

Een stabiele bloedsuikerspiegel zorgt voor minder vermoeidheid en een gezond gewicht

De bloedsuikerspiegel is een maateenheid die de hoeveelheid glucose (suiker) in het bloed weergeeft. Bij een hoge suikerinname wordt er extra veel insuline geproduceerd, zodat de suikers snel worden opgenomen door de cellen. Het schommelen van de bloedsuikerspiegel zorgt voor vermoeidheid, overgewicht een lage weerstand en diabetes.

E-nummers

Kijk je in de supermarkt wel eens op de verpakking om te weten welke toevoegingen een product kent? Vaak staan ze zo klein vermeld dat het nauwelijks te lezen is. En de moeilijke benamingen maakt het niet gemakkelijker. Toch is het de moeite je eens te verdiepen in de zogenaamde E-nummers. Er zijn E-nummers die, wetenschappelijk onderbouwd, schadelijk zijn voor ons lichaam.

Vruchtensappen als vitamineboost, maar werkt dit wel?

Het lijkt zo gezond om gedurende de dag (verse) vruchtendrank te drinken. Op een makkelijke manier de vitaminen binnen te krijgen. Maar helaas...door regelmatig vruchtendrank te drinken worden je organen extra belast. Lees verder als je wilt weten hoe dit komt.

Hoe verminder ik het gebruik van suikers?

Voor een stabiel energieniveau is het belangrijk om de snelle koolhydraten (de suikers) te laten staan. Makkelijk gezegd, maar het blijkt in de praktijk niet zo gemakkelijk. Hoe kun je het gebruik van suikers verminderen?

Verkeerde voeding zorgt ervoor dat afvalstoffen niet of onvoldoende worden afgevoerd

Door het eten van verkeerde voeding worden afvalstoffen niet meer afgevoerd. Het lichaam verzuurt en raakt hierdoor ontregeld met als gevolg ontstekingen in het lichaam. De meeste van de westerse ziekten (zoals diabetes, hart- en vaatziekten) zijn gebaseerd op ontstekingen. Wist je dat 1 op de 3 Nederlanders diabetes type 2 krijgt? Het is daarom voor zorgen dat we de ontstekingsreacties de baas blijven. Er zijn een paar eet regels van belang om ervoor te zorgen dat je de verzuring in de lichaam tegengaat.

Wil je niet weten wat antioxidanten zijn en toch gezond leven?

Volgens Michael Pollan kun je met eenvoudige eetregels prima in staat zijn om gezond te eten. In zijn boek `Echt eten` vertelt Michael Pollan dat het, naar zijn idee, gaat om drie belangrijke regels: Eet echt eten, niet te veel en vooral planten.

Stap voor stap werken aan nieuwe gezonde gewoonten

Regelmatig bewegen, voldoende ontspannen en gezond eten zijn belangrijke pijlers voor een goed gezond gewicht. Door tijdelijk anders te eten bereik je geen gewichtsverlies voor de langere termijn. Daarom geloven wij ook niet in diëten. Middels een dieet krijg je vaak tekort voedingsstoffen binnen. En daarnaast wijkt een dieet vaak zo veel af van je normale eetgewoonte dat het niet vol te houden is.

Door de juiste kooktechnieken je gezondheid verbeteren

Je herkent vast wel de geur van geroosterd vlees of van pas gebakken brood. Die geur laat je vast het water in je mond lopen. Het vlees ziet er prachtig uit met de bruine geroosterde “strepen”, maar heel gezond is deze kooktechniek niet. Door het roosteren van brood / groenten of vlees ontstaan namelijk AGE’s (Advanced Glycation Endproducts).

Het geheim van een gezond brein is een gezonde darmflora

Auteur: De Gezonde Nederlander

Het wordt steeds duidelijker hoe belangrijk voeding is voor onze geestelijke gezondheid, laat de Ierse onderzoeker John Cryan weten. Met een gevarieerd, vezelrijk dieet bewijs je je darmflora een dienst. En een gezonde darmflora beïnvloedt je brein weer positief.

Botontkalking, kun je er zelf invloed op uitoefenen?

Auteur: De Gezonde Nederlander

Wereldwijd krijgt één op de drie vrouwen en één op de zeven mannen boven de 60 jaar osteoporose In Nederland hebben ruim 850.000 mensen osteoporose (bron: RIVM). Iedere zes minuten breekt er in Nederland iemand een skeletdeel als gevolg van osteoporose. Bij mensen onder de 55 jaar worden geen osteoporose gegevens bijgehouden, maar osteoporose komt wel bij jongeren voor.

Vrije radicalen versus antioxidanten

Auteur: De Gezonde Nederlander

Antioxidanten zorgen ervoor dat je lichaam wordt beschermd tegen schadelijke effecten van vrije radicalen. Antioxidanten worden in het lichaam aangemaakt en nemen we tot ons door middel van voeding. Een antioxidant is in staat om de schadelijke effecten van vrije radicalen te neutraliseren.

Advies van een voedingsdeskundige bij jou in de buurt?

over Goed in je vel door de juiste voeding

Het nieuwe boek van Rineke Dijkinga

Alles draait om je hormonen

klik hier om te bestellen

De beste dokter staat in de keuken

Birgit de Heij | Theorie en praktijk van de orthomoleculaire voeding

ISBN 9789057871566

klik hier om te bestellen

Gezond door voeding

Orthomoleculaire recepten.

Birgit de Heij | ISBN 978-90-5787-178-8

klik hier om te bestellen