DGN Algemeen

Botontkalking, kun je er zelf invloed op uitoefenen?

Gepubliceerd:7/18/2017 10:50:30 PM
Laatste update:5/3/2021 12:03:55 PM
Auteur: De Gezonde Nederlander

Wat feiten op een rij als we het over botontkalking hebben:

  • 70% van de mensen met osteoporose weet zelf niet dat ze het hebben (zij zijn niet gediagnosticeerd).
  • 70% van de mensen met een gediagnosticeerde osteoporose wordt niet adequaat behandeld met anti-osteoporose medicijnen.
  • Uit onderzoek blijkt dat in de meeste gevallen osteoporose pas wordt ontdekt wanneer men iets breekt! ( bron: Osteoporose stichting)

Wist je dat je vanaf je 35e levensjaar meer botmassa afbreekt dan aanmaakt?

Er zijn verschillende factoren die botontkalking in de hand werken. Vanuit een algehele levensstijl zijn de volgende factoren te noemen: erfelijke aanleg, te weinig bewegen, stress, roken, overgang, schildklierklachten, verschillende medicatie, te weinig maagzuur en een slechte darmfunctie.

Als we kijken naar de voedingsgewoontes dan zijn er een aantal slechte voedingsgewoonten die ervoor zorgen dat calcium minder goed wordt opgenomen. Het gaat hierbij met name om een te hoog gebruik van de voedingstoffen van bijvoorbeeld; dierlijke eiwitten, fytinezuur uit granen, cafeïne, alcohol, fosfaten, suikers, zuurvormend voedsel.

Welke voedingsstoffen hebben een positieve invloed op botontkalking?

Zorg voor voldoende innname van het mineraal magnesium. Magnesium is een belangrijke co factor voor calcium. Over het algemeen is er eerder sprake van een tekort aan magnesium, dan een tekort aan calcium. Een magnesium tekort komt doordat de mineralen in de grondstoffen de afgelopen decennia zijn afgenomen.

Het mineraal borium is vooral belangijk voor post-menopauzale vrouwen. Het mineraal borium komt vooral voor in gedroogde pruimen. Daarnaast komt borium ook voor in dadels, pastinaken, noten en komijn.

Ook het mineraal silicum zorgt voor sterke botten. Silicum komt voor in champignons en bamboe(scheuten).

De voedingsadviseurs kunnen je adviseren welke voedingsmiddelen en eventueel supplementen het meest aansluiten bij je behoefte.

 

Een stabiele bloedsuikerspiegel zorgt voor minder vermoeidheid en een gezond gewicht

De bloedsuikerspiegel is een maateenheid die de hoeveelheid glucose (suiker) in het bloed weergeeft. Bij een hoge suikerinname wordt er extra veel insuline geproduceerd, zodat de suikers snel worden opgenomen door de cellen. Het schommelen van de bloedsuikerspiegel zorgt voor vermoeidheid, overgewicht een lage weerstand en diabetes.

E-nummers

Kijk je in de supermarkt wel eens op de verpakking om te weten welke toevoegingen een product kent? Vaak staan ze zo klein vermeld dat het nauwelijks te lezen is. En de moeilijke benamingen maakt het niet gemakkelijker. Toch is het de moeite je eens te verdiepen in de zogenaamde E-nummers. Er zijn E-nummers die, wetenschappelijk onderbouwd, schadelijk zijn voor ons lichaam.

Vruchtensappen als vitamineboost, maar werkt dit wel?

Het lijkt zo gezond om gedurende de dag (verse) vruchtendrank te drinken. Op een makkelijke manier de vitaminen binnen te krijgen. Maar helaas...door regelmatig vruchtendrank te drinken worden je organen extra belast. Lees verder als je wilt weten hoe dit komt.

Hoe verminder ik het gebruik van suikers?

Voor een stabiel energieniveau is het belangrijk om de snelle koolhydraten (de suikers) te laten staan. Makkelijk gezegd, maar het blijkt in de praktijk niet zo gemakkelijk. Hoe kun je het gebruik van suikers verminderen?

Verkeerde voeding zorgt ervoor dat afvalstoffen niet of onvoldoende worden afgevoerd

Door het eten van verkeerde voeding worden afvalstoffen niet meer afgevoerd. Het lichaam verzuurt en raakt hierdoor ontregeld met als gevolg ontstekingen in het lichaam. De meeste van de westerse ziekten (zoals diabetes, hart- en vaatziekten) zijn gebaseerd op ontstekingen. Wist je dat 1 op de 3 Nederlanders diabetes type 2 krijgt? Het is daarom voor zorgen dat we de ontstekingsreacties de baas blijven. Er zijn een paar eet regels van belang om ervoor te zorgen dat je de verzuring in de lichaam tegengaat.

Wil je niet weten wat antioxidanten zijn en toch gezond leven?

Volgens Michael Pollan kun je met eenvoudige eetregels prima in staat zijn om gezond te eten. In zijn boek `Echt eten` vertelt Michael Pollan dat het, naar zijn idee, gaat om drie belangrijke regels: Eet echt eten, niet te veel en vooral planten.

Stap voor stap werken aan nieuwe gezonde gewoonten

Regelmatig bewegen, voldoende ontspannen en gezond eten zijn belangrijke pijlers voor een goed gezond gewicht. Door tijdelijk anders te eten bereik je geen gewichtsverlies voor de langere termijn. Daarom geloven wij ook niet in diëten. Middels een dieet krijg je vaak tekort voedingsstoffen binnen. En daarnaast wijkt een dieet vaak zo veel af van je normale eetgewoonte dat het niet vol te houden is.

Door de juiste kooktechnieken je gezondheid verbeteren

Je herkent vast wel de geur van geroosterd vlees of van pas gebakken brood. Die geur laat je vast het water in je mond lopen. Het vlees ziet er prachtig uit met de bruine geroosterde “strepen”, maar heel gezond is deze kooktechniek niet. Door het roosteren van brood / groenten of vlees ontstaan namelijk AGE’s (Advanced Glycation Endproducts).

Het geheim van een gezond brein is een gezonde darmflora

Auteur: De Gezonde Nederlander

Het wordt steeds duidelijker hoe belangrijk voeding is voor onze geestelijke gezondheid, laat de Ierse onderzoeker John Cryan weten. Met een gevarieerd, vezelrijk dieet bewijs je je darmflora een dienst. En een gezonde darmflora beïnvloedt je brein weer positief.

Goed in je vel door de juiste voeding

Hoe wij ons voelen wordt voor een deel bepaald door wat we eten. Veel mensen merken de eerste symptomen niet meer op na het eten van verkeerde voedingsmiddelen. Bijvoorbeeld het eten van geraffineerde suikers en meelproducten zorgt voor een onbehaaglijk en onrustig gevoel. Het zorgt op de langere termijn ook nog eens voor een lager energieniveau.

Vrije radicalen versus antioxidanten

Auteur: De Gezonde Nederlander

Antioxidanten zorgen ervoor dat je lichaam wordt beschermd tegen schadelijke effecten van vrije radicalen. Antioxidanten worden in het lichaam aangemaakt en nemen we tot ons door middel van voeding. Een antioxidant is in staat om de schadelijke effecten van vrije radicalen te neutraliseren.

Advies van een voedingsdeskundige bij jou in de buurt?

over Botontkalking, kun je er zelf invloed op uitoefenen?

Het nieuwe boek van Rineke Dijkinga

Alles draait om je hormonen

klik hier om te bestellen

De beste dokter staat in de keuken

Birgit de Heij | Theorie en praktijk van de orthomoleculaire voeding

ISBN 9789057871566

klik hier om te bestellen

Gezond door voeding

Orthomoleculaire recepten.

Birgit de Heij | ISBN 978-90-5787-178-8

klik hier om te bestellen