DGN Voedingsadviezen

Heeft u weinig energie, (vage) klachten, bent u vaak verkouden of lukt het afvallen maar niet? Heeft u er wel eens bij stil gestaan dat het ook aan de aard van uw voeding kan liggen? Onze voeding heeft direct invloed op hoe we ons voelen en op onze gezondheid. Het is mogelijk om meer energie te krijgen door met voeding aan de slag te gaan!

Melk is goed voor elk, toch?

Gepubliceerd:5/1/2021 6:54:51 PM
Laatste update:5/1/2021 6:54:51 PM

Vaak wordt gezegd dat melk gezond is omdat het veel calcium bevat. En calcium is goed voor de botten. Helaas is deze beredenering te snel getrokken. Melk bevat namelijk calciumcarbonaat. Dit is een vorm van calcium dat voor de mens slecht opneembaar is. Het verzadigde vet in de melk maakt het voor ons lichaam nog lastiger om de calcium op te nemen.

Naast de calcium bevat melk ook magnesium en fosfor. De verhouding tussen deze drie mineralen is ongunstig voor ons lichaam. Het hoge fosforgehalte zorgt ervoor dat de calcium slecht wordt opgenomen.

Als melk er niet voor zorgt dat je lichaam voldoende calcium binnenkrijgt…hoe dan wel?

Ga voor calciumrijke voeding met de juiste samenstelling zodat de calcium wel wordt opgenomen in je lichaam. Voorbeelden van juiste producten zijn: amandelen, groenten, olijven, tempé, haring en hazelnoten.

Verminder/ stop met het gebruik van suiker

De gemiddelde Nederlander gebruikt per jaar bijna 40 kilo suiker! Dit zijn niet alleen de suikers die wij zelf toevoegen aan onze koffie en thee. Het gebruik van suiker wordt ons inmiddels opgedrongen omdat het in heel veel producten wordt verwerkt. Door suiker toe te voegen wordt alles lekkerder en dat weet de voedingsindustrie. We weten inmiddels dat suiker slecht is voor onze gezondheid. Door teveel suiker gebruik stijgt de kans op diabetes, overgewicht, hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten.

Minder dierlijke eiwitten en meer plantaardige eiwitten

Van vlees eten word je sterk en flink werd verteld. Er zijn diëten die aangeven dat je jezelf beter voelt bij het eten van meer eiwitten en minder koolhydraten. Op de korte termijn klopt dit ook. Door meer eiwitten te eten kun je afvallen en voel je je fitter en energieker. Je denkt daarom gezond bezig te zijn. Maar het zijn allemaal effecten voor de kortere termijn.

Meer vitaminen en mineralen

Op dit moment heeft 50% van de volwassenen en 12% van de kinderen overgewicht. Toch zijn veel mensen ondervoed. Dit heeft dan niet te maken met de hoeveelheid voedsel die we eten, maar wel met de kwaliteit van de voeding. We eten tegenwoordig veel producten die veel macronutriënten bevatten (koolhydraten, eiwitten en vetten), maar weinig micronutriënten (vitamines, mineralen).

Eet je gezond met groente

Groenten zijn van oorsprong een koolhydraatbron. Door de aanwezigheid van de vezels en het ontbreken van de suikers is groente een goede voedingsbron. Naast de vezels bevat groenten veel mineralen zoals kalium, magnesium en calcium. Biologische groenten en de seizoensgroenten bevatten de meeste mineralen. Groenten zorgen dat de zuur base in balans komt.

Hartkloppingen, hoofdpijn, duizeligheid en slechte slaap kunnen een gevolg zijn van een ontregelde hormoonhuishouding

Een disbalans in de hormoonhuishouding kan allerlei klachten als gevolg geven. Gelukkig kun je door goede gewoonten de verstoorde balans verbeteren.

Advies van een voedingsdeskundige bij jou in de buurt?

over Melk is goed voor elk, toch?

Het nieuwe boek van Rineke Dijkinga

Alles draait om je hormonen

klik hier om te bestellen

De beste dokter staat in de keuken

Birgit de Heij | Theorie en praktijk van de orthomoleculaire voeding

ISBN 9789057871566

klik hier om te bestellen

Gezond door voeding

Orthomoleculaire recepten.

Birgit de Heij | ISBN 978-90-5787-178-8

klik hier om te bestellen