DGN Algemeen

Verkeerde voeding zorgt ervoor dat afvalstoffen niet of onvoldoende worden afgevoerd

Gepubliceerd:5/2/2021 2:53:23 PM
Laatste update:5/2/2021 2:53:23 PM

Je lichaam als gifbelt, door het eten van verkeerde voeding worden afvalstoffen niet meer afgevoerd.

De meeste van de westerse ziekten (zoals diabetes, hart- en vaatziekten) zijn gebaseerd op ontstekingen. Een ontsteking ontstaat door chronische te hoge insulineniveau's. Deze insulineniveau's worden bepaald door je voeding. We moeten er daarom voor zorgen dat we de ontstekingsreacties de baas blijven. Er zijn een paar eetregels van belang om ervoor te zorgen dat je de verzuring in de lichaam tegengaat.

Eet veel groente. Fruit en groente zijn goede voorbeelden van ontzurende voeding. Dat betekent ruim groente bij elke maaltijd of fruit vóór de maaltijd. Een andere belangrijke regel is dat andere voedingsproducten altijd in mindere vorm aanwezig zijn dan de groente. Dus meer groente dan vlees, pasta, rijst. Met fruit moeten we voorzichtig zijn, vanwege de hoeveelheid suikers en vooral het fructose gehalte

Meer onverzadigde van verzadigde vetten. Onverzadigde vetten zijn nodig voor het optimaliseren van je cel functies. Maar zorg ervoor dat je niet meer binnen krijgt per maaltijd dan 30% van de totale voedingswaarden.

Beperk het gebruik van verzadigde vetten, denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • beperk het gebruik van zuivel, vooral de volle zuivel zoals kaas en melk.
  • Beperk het gebruik van vlees, vooral varkensvlees en lamsvlees.
  • Geen kant-en-klaar producten gebruiken die verzadigde vetten bevatten.
  • Gebruik geen verharde margarines of frituurvet. Ook de vloeibare producten zijn geen oplossing. Deze bevatten transvetvetten. Deze hebben hetzelfde effect als de verharde producten.
  • In koekjes, chips, en chocolade zitten veel verzadigde vetten.
  • Vermijd het gebruik van teveel suiker. Dit wordt als verzadigd vet opgeslagen.

Meer omega 3 vetzuren dan omega 6 vetzuren. Bij onverzadigde vetten gaat het om twee verschillende vetzuren, omega 3 en omega 6 vetzuren. Teveel omega 6 bevordert ontstekingen en omega 3 bestrijdt deze. Dit betekent dat je regelmatig vette vis, spinazie, postelein, walnoten kunt eten. Een eerste stap om omega 6 te vermijden is door geen kant-en-klaar producten meer te kopen of producten waar plantaardige vetten aan zijn toegevoegd.

Meer plantaardige dan dierlijke vetten. Het gebruik van eiwitten is eveneens van invloed op de mate van verzuring in je lichaam. Een optimale eiwitverhouding is 60% plantaardig eiwit en 40% dierlijk eiwit. Goede plantaardige eiwitten zitten bijvoorbeeld in sperziebonen, snijbonen, geroosterde pijnboompitten en pompoenpitten.

Een stabiele bloedsuikerspiegel zorgt voor minder vermoeidheid en een gezond gewicht

De bloedsuikerspiegel is een maateenheid die de hoeveelheid glucose (suiker) in het bloed weergeeft. Bij een hoge suikerinname wordt er extra veel insuline geproduceerd, zodat de suikers snel worden opgenomen door de cellen. Het schommelen van de bloedsuikerspiegel zorgt voor vermoeidheid, overgewicht een lage weerstand en diabetes.

E-nummers

Kijk je in de supermarkt wel eens op de verpakking om te weten welke toevoegingen een product kent? Vaak staan ze zo klein vermeld dat het nauwelijks te lezen is. En de moeilijke benamingen maakt het niet gemakkelijker. Toch is het de moeite je eens te verdiepen in de zogenaamde E-nummers. Er zijn E-nummers die, wetenschappelijk onderbouwd, schadelijk zijn voor ons lichaam.

Vruchtensappen als vitamineboost, maar werkt dit wel?

Het lijkt zo gezond om gedurende de dag (verse) vruchtendrank te drinken. Op een makkelijke manier de vitaminen binnen te krijgen. Maar helaas...door regelmatig vruchtendrank te drinken worden je organen extra belast. Lees verder als je wilt weten hoe dit komt.

Hoe verminder ik het gebruik van suikers?

Voor een stabiel energieniveau is het belangrijk om de snelle koolhydraten (de suikers) te laten staan. Makkelijk gezegd, maar het blijkt in de praktijk niet zo gemakkelijk. Hoe kun je het gebruik van suikers verminderen?

Wil je niet weten wat antioxidanten zijn en toch gezond leven?

Volgens Michael Pollan kun je met eenvoudige eetregels prima in staat zijn om gezond te eten. In zijn boek `Echt eten` vertelt Michael Pollan dat het, naar zijn idee, gaat om drie belangrijke regels: Eet echt eten, niet te veel en vooral planten.

Stap voor stap werken aan nieuwe gezonde gewoonten

Regelmatig bewegen, voldoende ontspannen en gezond eten zijn belangrijke pijlers voor een goed gezond gewicht. Door tijdelijk anders te eten bereik je geen gewichtsverlies voor de langere termijn. Daarom geloven wij ook niet in diëten. Middels een dieet krijg je vaak tekort voedingsstoffen binnen. En daarnaast wijkt een dieet vaak zo veel af van je normale eetgewoonte dat het niet vol te houden is.

Door de juiste kooktechnieken je gezondheid verbeteren

Je herkent vast wel de geur van geroosterd vlees of van pas gebakken brood. Die geur laat je vast het water in je mond lopen. Het vlees ziet er prachtig uit met de bruine geroosterde “strepen”, maar heel gezond is deze kooktechniek niet. Door het roosteren van brood / groenten of vlees ontstaan namelijk AGE’s (Advanced Glycation Endproducts).

Het geheim van een gezond brein is een gezonde darmflora

Auteur: De Gezonde Nederlander

Het wordt steeds duidelijker hoe belangrijk voeding is voor onze geestelijke gezondheid, laat de Ierse onderzoeker John Cryan weten. Met een gevarieerd, vezelrijk dieet bewijs je je darmflora een dienst. En een gezonde darmflora beïnvloedt je brein weer positief.

Botontkalking, kun je er zelf invloed op uitoefenen?

Auteur: De Gezonde Nederlander

Wereldwijd krijgt één op de drie vrouwen en één op de zeven mannen boven de 60 jaar osteoporose In Nederland hebben ruim 850.000 mensen osteoporose (bron: RIVM). Iedere zes minuten breekt er in Nederland iemand een skeletdeel als gevolg van osteoporose. Bij mensen onder de 55 jaar worden geen osteoporose gegevens bijgehouden, maar osteoporose komt wel bij jongeren voor.

Goed in je vel door de juiste voeding

Hoe wij ons voelen wordt voor een deel bepaald door wat we eten. Veel mensen merken de eerste symptomen niet meer op na het eten van verkeerde voedingsmiddelen. Bijvoorbeeld het eten van geraffineerde suikers en meelproducten zorgt voor een onbehaaglijk en onrustig gevoel. Het zorgt op de langere termijn ook nog eens voor een lager energieniveau.

Vrije radicalen versus antioxidanten

Auteur: De Gezonde Nederlander

Antioxidanten zorgen ervoor dat je lichaam wordt beschermd tegen schadelijke effecten van vrije radicalen. Antioxidanten worden in het lichaam aangemaakt en nemen we tot ons door middel van voeding. Een antioxidant is in staat om de schadelijke effecten van vrije radicalen te neutraliseren.

Advies van een voedingsdeskundige bij jou in de buurt?

over Verkeerde voeding zorgt ervoor dat afvalstoffen niet of onvoldoende worden afgevoerd

Het nieuwe boek van Rineke Dijkinga

Alles draait om je hormonen

klik hier om te bestellen

De beste dokter staat in de keuken

Birgit de Heij | Theorie en praktijk van de orthomoleculaire voeding

ISBN 9789057871566

klik hier om te bestellen

Gezond door voeding

Orthomoleculaire recepten.

Birgit de Heij | ISBN 978-90-5787-178-8

klik hier om te bestellen