DGN Stap voor stap

Stap voor stap een betere stamppot

Gepubliceerd:5/1/2021 7:08:43 PM
Laatste update:5/1/2021 7:08:43 PM

Voor veel mensen een ideale oplossing voor doordeweekse dagen, de stamppot! 
Aardappelen bevatten lectinen en saponinen. Deze stoffen zijn niet fijn voor de darmen. Daarnaast bevatten aardappelen veel zetmeel. Zetmeel behoort tot de groep complexe suikers. Het heeft veel invloed op een wisselende bloedsuikerspiegel. Wat zijn de mogelijkheden voor een betere gezonde stamppot? Lees het in het stappenplan.

Het nadeel van stampotten is dat kauwen vaak niet meer nodig is. Dat is zonde. Tijdens het kauwen vindt namelijk door het spijsverteringsezym amylase al de eerste vertering van voeding plaats. Het korter koken van de groenten of door het toevoegen van geroosterde pompoenpitten of pijnboompitten wordt het kauwen gestimuleerd.

Lees hieronder hoe je stap voor stap een stamppot gezonder kunt klaarmaken.

  • Een kant-en-klare stamppot uit de supermarkt
  • Een stamppot van aardappelen en gesneden groenten. Deze worden gestampt met koemelk, margarine, peper en zout.
  • De boter wordt vervangen door olijfolie
  • De koemelk wordt vervangen door bouillon of havermelk of rijstmelk.
  • Gebruik bouillonblokjes uit de natuurvoedingswinkel
  • Vervang de aardappelen door zoete aardappelen of knolselderij
  • Voeg een klontje roomboter toe
  • Neem ongeraffineerd zout zoals Keltisch zeezout, Himalaya zout of kruidenzout.

Tips voor combinaties: Boerenkool combineert goed met koolraap. De meer bittere groenten zoals andijvie, spruiten en witlof combineren goed met een zoetige pompoen.

 

Stapsgewijs naar een betere gezondheid met soep

Stapsgewijs naar een betere gezondheid Een orthomoleculaire manier van eten betekent dat je die voeding tot je neemt die optimaal is voor je lichaam. 100% orthomoleculair eten is vaak een totaal ander voedingspatroon dan je tot nu toe gewend bent.

Stap voor stap beter met Pasta

Een pasta op zijn tijd kan erg lekker zijn. Het zijn helaas de gluten in de pasta die voor problemen kunnen zorgen. Met name als we er teveel van binnenkrijgen. Hoe kan de pasta ook worden geserveerd?

Stap voor stap beter met brood

Over brood wordt veel geschreven. Brood bestaat uit granen / tarwe. Deze tarwe bevat gluten welke belastend zijn voor de darmen. Hoe kun je je broodmaaltijd stap voor stap vervangen.

Stap voor stap beter met patat frites of chips

Een patatje op zijn tijd is best lekker. Orthomoleculair is het, jammer genoeg, niet verantwoord. Dit komt vooral door de transvetten waarin de patat wordt gebakken. Hoe kan dit anders?

Advies van een voedingsdeskundige bij jou in de buurt?

over Stap voor stap een betere stamppot

Het nieuwe boek van Rineke Dijkinga

Alles draait om je hormonen

klik hier om te bestellen

De beste dokter staat in de keuken

Birgit de Heij | Theorie en praktijk van de orthomoleculaire voeding

ISBN 9789057871566

klik hier om te bestellen

Gezond door voeding

Orthomoleculaire recepten.

Birgit de Heij | ISBN 978-90-5787-178-8

klik hier om te bestellen