DGN Voedingsadviezen

Heeft u weinig energie, (vage) klachten, bent u vaak verkouden of lukt het afvallen maar niet? Heeft u er wel eens bij stil gestaan dat het ook aan de aard van uw voeding kan liggen? Onze voeding heeft direct invloed op hoe we ons voelen en op onze gezondheid. Het is mogelijk om meer energie te krijgen door met voeding aan de slag te gaan!

Meer vitaminen en mineralen

Gepubliceerd:12/31/2016 7:16:46 AM
Laatste update:12/31/2016 7:16:46 AM

Op dit moment heeft 50% van de volwassenen en 12% van de kinderen overgewicht. Toch zijn veel mensen ondervoed. Dit heeft dan niet te maken met de hoeveelheid voedsel die we eten, maar wel met de kwaliteit van de voeding. We eten tegenwoordig veel producten die veel macronutriënten bevatten (koolhydraten, eiwitten en vetten), maar weinig micronutriënten (vitamines, mineralen).  Voorbeelden van producten met zogenaamde lege calorieën zijn: frisdrank, brood, pasta, rijst, chips en koeken. Het is voeding gemaakt in een fabriek die ons wel vult en dik maakt maar te weinig voedingsstoffen levert.

Als we te weinig vitamines en mineralen binnen krijgen, heeft dit voor de kortere termijn al effect op onze gezondheid. We krijgen dan last van de volgende klachten:

  • Vermoeidheid
  • Concentratiestoornissen
  • Prikkelbaar
  • Spierpijn

Belangrijke vitaminen en mineralen zijn bijvoorbeeld: magnesium, B-vitamines, vitamine K, selenium en kalium. Eiwitten hebben bijvoorbeeld een aantal van deze stoffen nodig om goed te kunnen functioneren in je lichaam.

Nu kun je denken; als ik dagelijks een Multi vitamine tablet slik, ben ik al goed bezig. Helaas werkt het niet zo simpel. Er zijn al verschillende studies die aantonen dat het gebruik van supplementen niet automatisch betekent dat dit een positief effect heeft. Een gemiddelde Multi vitamine tablet bevat 80 mg magnesium en 50 mg kalium. Om je lichaam optimaal te laten functioneren heb je dagelijks  300 a 600 mg magnesium nodig en 5400 mg kalium.

Daarnaast bevatten de supplementen vaak een vorm die niet altijd goed door je lichaam worden opgenomen. Zo bevatten veel Multi tabletten koper in de vorm van koperoxide. Deze vorm van koper wordt  bijna niet opgenomen in de darmen. Ditzelfde geldt voor magnesium. Supplementen bevatten vaak magnesium in de vorm van magnesiumoxide. Deze vorm wordt minder goed opgenomen dan andere magnesiumvormen.

Voedingstips

  • Zorg voor voldoende voeding met B vitamine. B vitamine zijn o.a. belangrijk om herseninkrimping te voorkomen. Voorbeelden van voedingsmiddelen zijn: kip, eieren, havermout, noten en zaden, zalm, mosselen en garnalen.
  • Zorg voor voldoende magnesium. Magnesium is belangrijk voor het hart en de bloedvaten. Daarnaast is het belangrijk voor een goed energie niveau. Voedingsmiddelen met magnesium zijn: boerenkool, spruitjes, spinazie, noten en zaden, peulvruchten.
  • Zorg voor voldoende Selenium. Selenium draagt onder andere bij aan een goed immuunsysteem. Voorbeelden van voedingsmiddelen met veel selenium zijn: zalm, sardienen, tonijn, mosselen, krab en oesters, Paddenstoelen zoals: portobello, shiitake, crimini, paranoten- niet meer dan enkele per week, zaden en pitten.
  • Zorg voor voldoende vitamine D. Deze vitaminen zijn belangrijk voor het immuunsysteem. Het vermindert de kans op osteoporose. Vitamine D krijg je binnen door zonlicht.
  • Zorg voor voldoende vitamine K. Deze vitamine gaat de verharding van bloedvaten tegen. Vermindert de kans op osteoporose. Voeding met veel vitamine K is  groene bladgroente en de kruiden peterselie en basilicum.
  • Kalium kan het risico verminderen op een hoge bloeddruk en beroertes. Kalium vind je in groene bladgroenten zoals spinazie, kool en spruitjes. In peulvruchten zoals bonen en erwten. Fruit; abrikozen, perziken, pruimen, rozijnen, avocado en vijgen.

Er zijn naast de bovenstaande mineralen en vitamines nog vele andere die ook een functie hebben voor je lichaam. Een goed gevarieerd eetpatroon zorgt ervoor dat je deze voedingstoffen tot je neemt. Denk hierbij aan: groenten, fruit, paddenstoelen, kruiden, vis, gevogelte, noten, zaden, donkere chocolade, koffie en thee.

Verminder/ stop met het gebruik van suiker

De gemiddelde Nederlander gebruikt per jaar bijna 40 kilo suiker! Dit zijn niet alleen de suikers die wij zelf toevoegen aan onze koffie en thee. Het gebruik van suiker wordt ons inmiddels opgedrongen omdat het in heel veel producten wordt verwerkt. Door suiker toe te voegen wordt alles lekkerder en dat weet de voedingsindustrie. We weten inmiddels dat suiker slecht is voor onze gezondheid. Door teveel suiker gebruik stijgt de kans op diabetes, overgewicht, hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten.

Minder dierlijke eiwitten en meer plantaardige eiwitten

Van vlees eten word je sterk en flink werd verteld. Er zijn diëten die aangeven dat je jezelf beter voelt bij het eten van meer eiwitten en minder koolhydraten. Op de korte termijn klopt dit ook. Door meer eiwitten te eten kun je afvallen en voel je je fitter en energieker. Je denkt daarom gezond bezig te zijn. Maar het zijn allemaal effecten voor de kortere termijn.

Eet je gezond met groente

Groenten zijn van oorsprong een koolhydraatbron. Door de aanwezigheid van de vezels en het ontbreken van de suikers is groente een goede voedingsbron. Naast de vezels bevat groenten veel mineralen zoals kalium, magnesium en calcium. Biologische groenten en de seizoensgroenten bevatten de meeste mineralen. Groenten zorgen dat de zuur base in balans komt.

Melk is goed voor elk, toch?

Al lange tijd wordt gezegd dat melk goed en gezond is voor ons. Melk werd op school gegeven aan kinderen en in campagnes werd breed uitgemeten dat melk de witte motor is voor ons lichaam. Melk is goed voor onze botten..of toch niet? Hoe zit het eigenlijk met melk?

Hartkloppingen, hoofdpijn, duizeligheid en slechte slaap kunnen een gevolg zijn van een ontregelde hormoonhuishouding

Een disbalans in de hormoonhuishouding kan allerlei klachten als gevolg geven. Gelukkig kun je door goede gewoonten de verstoorde balans verbeteren.

Advies van een voedingsdeskundige bij jou in de buurt?

over Meer vitaminen en mineralen

Het nieuwe boek van Rineke Dijkinga

Alles draait om je hormonen

klik hier om te bestellen

De beste dokter staat in de keuken

Birgit de Heij | Theorie en praktijk van de orthomoleculaire voeding

ISBN 9789057871566

klik hier om te bestellen

Gezond door voeding

Orthomoleculaire recepten.

Birgit de Heij | ISBN 978-90-5787-178-8

klik hier om te bestellen