DGN Voedingsadviezen

Heeft u weinig energie, (vage) klachten, bent u vaak verkouden of lukt het afvallen maar niet? Heeft u er wel eens bij stil gestaan dat het ook aan de aard van uw voeding kan liggen? Onze voeding heeft direct invloed op hoe we ons voelen en op onze gezondheid. Het is mogelijk om meer energie te krijgen door met voeding aan de slag te gaan!

Minder dierlijke eiwitten en meer plantaardige eiwitten

Gepubliceerd:12/31/2016 7:08:27 AM
Laatste update:12/31/2016 7:08:27 AM

Van vlees eten word je sterk en flink werd verteld. Er zijn diëten die aangeven dat je jezelf beter voelt bij het eten van meer eiwitten en minder koolhydraten. Op de korte termijn klopt dit ook. Door meer eiwitten te eten kun je afvallen en voel je je fitter en energieker. Je denkt daarom gezond bezig te zijn. Maar het zijn allemaal effecten voor de kortere termijn.  Op de langere termijn geeft het eten van veel dierlijke eiwitten klachten. Vooral het eten van rood vlees en bewerkt vlees (worstjes, hamburgers, hot dogs, spek) wordt afgeraden.

Mogelijke gevolgen van te veel dierlijke eiwitten voor je lichaam             

  • Sneller ouder worden. Dierlijke eiwitten bevatten schadelijke zwavelhoudende aminozuren en meer groeibevorderende aminozuren zoals methionine. Deze stoffen zorgen ervoor dat de kans op ouderdom ziekten toeneemt.
  • Verhoogde kans op kanker.  Een onderzoek heeft aangetoond dat vrouwen die elke dag vlees eten dubbel zoveel kans hebben op borstkanker in vergelijking met vrouwen die drie keer per week vlees eten
  • Verhoogt het risico op een hartaanval  en diabetes. Een studie met 120.000 proefpersonen toonde aan dat per dagelijkse portie rood vlees die je eet, je kans op een hartaanval met 20 procent stijgt. Er was daarnaast een duidelijk verband tussen vleesconsumptie en een toenemend risico op diabetes, kanker en algemene verhoogde sterfte.
  • Toenemende kans op ontstekingen. Vlees en dan vooral vlees van dieren die alleen granen hebben gegeten, bevat veel omega 6 vetten. Dieren die gras hebben gegeten en hebben kunnen bewegen hebben meer omega 3 vetzuren in het vlees. Deze vetten zijn gezonder voor ons lichaam.

Voedingstips van ongezond naar steeds gezonder

  • Laat het rode bewerkte vlees staan. Dit is bijvoorbeeld; salami, ham, spek, worst, hotdogs.
  • Laat rood vlees staan van dieren die met graanproducten zijn gevoerd. Denk hierbij aan goedkoop vlees, kiloknallers in de supermarkt.
  • Gebruik rood vlees van dieren die hebben kunnen rondlopen in weides en grasgevoerd zijn.
  • Gebruik wit vlees (kip, kalkoen of fazant).
  • Gebruik vis, vooral vetrijke vis met welke veel omega 3-vetzuren bevat. Bijvoorbeeld: haring, zalm, ansjovis, sardienen.
  • Gebruik plantaardige eiwitten: noten, peulvruchten (erwten, bonen, linzen) paddenstoelen, groenten (broccoli, spinazie, kool, spruitjes).
 

Verminder/ stop met het gebruik van suiker

De gemiddelde Nederlander gebruikt per jaar bijna 40 kilo suiker! Dit zijn niet alleen de suikers die wij zelf toevoegen aan onze koffie en thee. Het gebruik van suiker wordt ons inmiddels opgedrongen omdat het in heel veel producten wordt verwerkt. Door suiker toe te voegen wordt alles lekkerder en dat weet de voedingsindustrie. We weten inmiddels dat suiker slecht is voor onze gezondheid. Door teveel suiker gebruik stijgt de kans op diabetes, overgewicht, hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten.

Meer vitaminen en mineralen

Op dit moment heeft 50% van de volwassenen en 12% van de kinderen overgewicht. Toch zijn veel mensen ondervoed. Dit heeft dan niet te maken met de hoeveelheid voedsel die we eten, maar wel met de kwaliteit van de voeding. We eten tegenwoordig veel producten die veel macronutriënten bevatten (koolhydraten, eiwitten en vetten), maar weinig micronutriënten (vitamines, mineralen).

Eet je gezond met groente

Groenten zijn van oorsprong een koolhydraatbron. Door de aanwezigheid van de vezels en het ontbreken van de suikers is groente een goede voedingsbron. Naast de vezels bevat groenten veel mineralen zoals kalium, magnesium en calcium. Biologische groenten en de seizoensgroenten bevatten de meeste mineralen. Groenten zorgen dat de zuur base in balans komt.

Melk is goed voor elk, toch?

Al lange tijd wordt gezegd dat melk goed en gezond is voor ons. Melk werd op school gegeven aan kinderen en in campagnes werd breed uitgemeten dat melk de witte motor is voor ons lichaam. Melk is goed voor onze botten..of toch niet? Hoe zit het eigenlijk met melk?

Hartkloppingen, hoofdpijn, duizeligheid en slechte slaap kunnen een gevolg zijn van een ontregelde hormoonhuishouding

Een disbalans in de hormoonhuishouding kan allerlei klachten als gevolg geven. Gelukkig kun je door goede gewoonten de verstoorde balans verbeteren.

Advies van een voedingsdeskundige bij jou in de buurt?

over Minder dierlijke eiwitten en meer plantaardige eiwitten

Het nieuwe boek van Rineke Dijkinga

Alles draait om je hormonen

klik hier om te bestellen

De beste dokter staat in de keuken

Birgit de Heij | Theorie en praktijk van de orthomoleculaire voeding

ISBN 9789057871566

klik hier om te bestellen

Gezond door voeding

Orthomoleculaire recepten.

Birgit de Heij | ISBN 978-90-5787-178-8

klik hier om te bestellen