DGN Voedingsadviezen

Heeft u weinig energie, (vage) klachten, bent u vaak verkouden of lukt het afvallen maar niet? Heeft u er wel eens bij stil gestaan dat het ook aan de aard van uw voeding kan liggen? Onze voeding heeft direct invloed op hoe we ons voelen en op onze gezondheid. Het is mogelijk om meer energie te krijgen door met voeding aan de slag te gaan!

Verminder/ stop met het gebruik van suiker

Gepubliceerd:12/27/2016 11:44:33 PM
Laatste update:12/27/2016 11:44:33 PM

De gemiddelde Nederlander gebruikt per jaar bijna 40 kilo suiker!  Dit zijn niet alleen de suikers die wij zelf toevoegen aan onze koffie en thee. Het gebruik van suiker wordt ons inmiddels opgedrongen omdat het in heel veel producten wordt verwerkt. Door suiker toe te voegen wordt alles lekkerder en dat weet de voedingsindustrie.  We weten inmiddels dat suiker slecht is voor onze gezondheid. Door teveel suiker gebruik stijgt de kans op diabetes, overgewicht, hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten

Mogelijke gevolgen van het gebruik van suiker voor je lichaam

  • Moe en Lusteloos. Suiker zorgt ervoor dat onze bloedsuiker spiegel snel stijgt en daarna daalt. Door de wisselende bloedsuikerspiegel voel je je moe en lusteloos.
  • Diabetes type 2. De alvleesklier moet insuline aanmaken. Insuline zorgt er namelijk voor dat de suikers worden opgenomen in de cellen. Het aanmaken van insuline heeft een schadelijk effect voor je lichaam. Doordat insuline te vaak wordt aangemaakt, wordt  het lichaam resistent voor insuline. Dit is het begin van Diabetes type 2.
  • Dikker worden. Bij het ouder worden neemt de insuline gevoeligheid af. Het lichaam is dan minder goed in staat om de suikers te laten opnemen door de cellen. Dit verklaart ook dat mensen rond middelbare leeftijd een buikje krijgen. De suikers worden minder goed opgenomen door de cellen en worden omgezet in vet.
  • Sneller ouder worden. Door het gebruik van suiker wordt de veroudering versnelt. Door het eten van suikers worden in het lichaam hormonen aangemaakt die de veroudering versnellen. We hebben het dan over de aanmaak van insuline en het stofje IGF (insulin-like growth factor). Dit stofje is een soort groeihormoon. Maar hoe sneller iets werkt en groeit, des te sneller we verouderen.
  • Staar, rimpels en hoge bloeddruk. Het gebruik van suiker verhoogt het risico op staar, een hoge bloeddruk en de vorming van rimpels. De suikers gaan in je lichaam namelijk een verbinding aan tussen twee eiwitten. De weefsels die opgebouwd zijn uit eiwitten worden minder flexibel.
  • Alzheimer. Het gebruik van suiker verhoogt de kans op alzheimer. Hersenen hebben suiker nodig als energiebron. Maar een continue teveel aan koolhydraten zorgt er bij oudere mensen voor dat de kans op een milde cognitieve achteruitgang toeneemt. Mensen met deze aandoening zijn vergeetachtig, kunnen minder goed nadenken en redeneren. Vaak is dit een voorloper van Alzheimer.

Een studie met meer dan 2500 mensen vond dat personen die dagelijks frisdrank drinken 43 procent meer kans hebben op een hartaanval . 

Gekookte aardappelen geven zelfs hogere suikerpieken dan tafelsuiker . Wetenschappers van de Universiteit hebben daarom aardappelen naast de snoep en frisdranken opgenomen als verboden product.

Er zijn inmiddels al veel studies gedaan die aantonen dat we diabetes 2 kunnen keren als we de koolhydraten laten staan

Voedingstips 

  • Vermijd het gebruik van snelle suikers; koek, snoep, kant-en-klaar sauzen, dressings, frisdrank.
  • Vermijd het gebruik van aardappelen (dus ook aardappelpuree, friet), wit brood, witte rijst, witte pasta.
  • Gebruik in beperkte mate volkorenpasta, volkorenbrood en bruine rijst. Deze producten bevatten meer vezels. Deze zorgen ervoor dat de suikers trager worden afgegeven aan de bloedbaan.  Vezels hebben  daarnaast een goede werking op de darmen. Maar ook deze volkoren varianten bestaan uit suikers.
  • Vervang je volkorenbrood door haverhout. De betaglucaanvezels in de havermout worden in de darmen omgezet naar korteketenvetzuren. Dit is belangrijk voor een goede stofwisseling. Andere voordelen van havermout zijn dat het nagenoeg geen gluten bevat en allerlei stoffen bevat die goed zijn voor het hart.
  • Wissel je havermoutpap af met het eten van groenten, fruit, noten en eieren.

Minder dierlijke eiwitten en meer plantaardige eiwitten

Van vlees eten word je sterk en flink werd verteld. Er zijn diëten die aangeven dat je jezelf beter voelt bij het eten van meer eiwitten en minder koolhydraten. Op de korte termijn klopt dit ook. Door meer eiwitten te eten kun je afvallen en voel je je fitter en energieker. Je denkt daarom gezond bezig te zijn. Maar het zijn allemaal effecten voor de kortere termijn.

Meer vitaminen en mineralen

Op dit moment heeft 50% van de volwassenen en 12% van de kinderen overgewicht. Toch zijn veel mensen ondervoed. Dit heeft dan niet te maken met de hoeveelheid voedsel die we eten, maar wel met de kwaliteit van de voeding. We eten tegenwoordig veel producten die veel macronutriënten bevatten (koolhydraten, eiwitten en vetten), maar weinig micronutriënten (vitamines, mineralen).

Eet je gezond met groente

Groenten zijn van oorsprong een koolhydraatbron. Door de aanwezigheid van de vezels en het ontbreken van de suikers is groente een goede voedingsbron. Naast de vezels bevat groenten veel mineralen zoals kalium, magnesium en calcium. Biologische groenten en de seizoensgroenten bevatten de meeste mineralen. Groenten zorgen dat de zuur base in balans komt.

Melk is goed voor elk, toch?

Al lange tijd wordt gezegd dat melk goed en gezond is voor ons. Melk werd op school gegeven aan kinderen en in campagnes werd breed uitgemeten dat melk de witte motor is voor ons lichaam. Melk is goed voor onze botten..of toch niet? Hoe zit het eigenlijk met melk?

Hartkloppingen, hoofdpijn, duizeligheid en slechte slaap kunnen een gevolg zijn van een ontregelde hormoonhuishouding

Een disbalans in de hormoonhuishouding kan allerlei klachten als gevolg geven. Gelukkig kun je door goede gewoonten de verstoorde balans verbeteren.

Advies van een voedingsdeskundige bij jou in de buurt?

over Verminder/ stop met het gebruik van suiker

Het nieuwe boek van Rineke Dijkinga

Alles draait om je hormonen

klik hier om te bestellen

De beste dokter staat in de keuken

Birgit de Heij | Theorie en praktijk van de orthomoleculaire voeding

ISBN 9789057871566

klik hier om te bestellen

Gezond door voeding

Orthomoleculaire recepten.

Birgit de Heij | ISBN 978-90-5787-178-8

klik hier om te bestellen