DGN Algemeen

Door de juiste kooktechnieken je gezondheid verbeteren

Gepubliceerd:10/27/2016 9:29:17 PM
Laatste update:5/3/2021 11:57:44 AM

Je herkent vast wel de geur van geroosterd vlees of van pas gebakken brood. Die geur laat je vast het water in je mond lopen.  Het vlees ziet er prachtig uit met de bruine geroosterde “strepen”, maar heel gezond is deze kooktechniek niet. Door het roosteren van brood / groenten of vlees ontstaan namelijk AGE’s (Advanced Glycation Endproducts).

Een AGE  is een verbinding tussen eiwitten en suikers.

 Als de suikers zich binden met eiwitten (en hetzelfde geldt voor vetten) zijn ze niet meer bruikbaar voor de stofwisseling. En deze stofwisseling zorgt onder andere voor energie. Maar de verbinding tussen suikers en eiwitten heeft meer negatieve gevolgen:

Je huid is bijvoorbeeld opgebouwd uit lange eiwitten die we collageen noemen. Als daar suikerverbindingen tussen worden gevormd dan gaan de collageenverbindingen meer aan elkaar plakken en wordt de huid minder flexibel en dus meer rimpelig.

Een ander voorbeeld dat te maken heeft met AGE  is een hoge bloeddruk. Door de verbinding tussen suiker en eiwitten worden de bloedvatwanden stijver. Hierdoor stijgt de bloeddruk bij het ouder worden.

AGE vorming  zorgt er daarnaast ook voor dat het ontstekingsniveau in ons lichaam verhoogt, met allerlei mogelijke klachten als gevolg, zoals: hart- en vaatziekten, kanker, alzheimer en diabetes.

AGE’s  ontstaan in onze keuken…

Hoe heter de kooktechniek en hoe langer de bereiding, des te groter is de kans op AGE vorming.  Denk bijvoorbeeld aan grillen, karamelliseren, frituren, roosteren, bakken, gratineren.

Hoe dan wel ?

  • Bereid je eten met een lagere temperatuur
  • Koken, pocheren en stomen zijn goede gezonde bereidingswijzen.  Gaar je vis/kip/vlees in een tomatensaus, een bouillon of een curry
  • Koop geen kant-en-klaar gemarineerde producten. Deze bevatten doorgaans veel suiker. Maak een eigen marinade van wijn, bier, azijn.
  • Als je er toch de voorkeur aangeeft om je vlees/vis te bakken, maak dan gebruik van een goede olijfolie, kokosolie of roomboter. Als het bakmiddel is verhit, voeg dan een scheutje water, bier of wijn toe.
  • Vermijd de bruine verkleuring als je bakt. Een goudgele kleur voor een pannenkoek is al veel gezonder.
  • Gegrilde groenten bevat geen hoog AGE niveau. Je kunt dus prima gegrilde groenten eten. Vermijd wel het eten van gegrild vlees en vis.
  • Vermijd voorbewerkte producten. Deze producten hebben vaak hoge glycemische waardes en AGE wordt bij deze producten sneller gevormd doordat de producten vaak industriële fructose bevatten.

Een stabiele bloedsuikerspiegel zorgt voor minder vermoeidheid en een gezond gewicht

De bloedsuikerspiegel is een maateenheid die de hoeveelheid glucose (suiker) in het bloed weergeeft. Bij een hoge suikerinname wordt er extra veel insuline geproduceerd, zodat de suikers snel worden opgenomen door de cellen. Het schommelen van de bloedsuikerspiegel zorgt voor vermoeidheid, overgewicht een lage weerstand en diabetes.

E-nummers

Kijk je in de supermarkt wel eens op de verpakking om te weten welke toevoegingen een product kent? Vaak staan ze zo klein vermeld dat het nauwelijks te lezen is. En de moeilijke benamingen maakt het niet gemakkelijker. Toch is het de moeite je eens te verdiepen in de zogenaamde E-nummers. Er zijn E-nummers die, wetenschappelijk onderbouwd, schadelijk zijn voor ons lichaam.

Vruchtensappen als vitamineboost, maar werkt dit wel?

Het lijkt zo gezond om gedurende de dag (verse) vruchtendrank te drinken. Op een makkelijke manier de vitaminen binnen te krijgen. Maar helaas...door regelmatig vruchtendrank te drinken worden je organen extra belast. Lees verder als je wilt weten hoe dit komt.

Hoe verminder ik het gebruik van suikers?

Voor een stabiel energieniveau is het belangrijk om de snelle koolhydraten (de suikers) te laten staan. Makkelijk gezegd, maar het blijkt in de praktijk niet zo gemakkelijk. Hoe kun je het gebruik van suikers verminderen?

Verkeerde voeding zorgt ervoor dat afvalstoffen niet of onvoldoende worden afgevoerd

Door het eten van verkeerde voeding worden afvalstoffen niet meer afgevoerd. Het lichaam verzuurt en raakt hierdoor ontregeld met als gevolg ontstekingen in het lichaam. De meeste van de westerse ziekten (zoals diabetes, hart- en vaatziekten) zijn gebaseerd op ontstekingen. Wist je dat 1 op de 3 Nederlanders diabetes type 2 krijgt? Het is daarom voor zorgen dat we de ontstekingsreacties de baas blijven. Er zijn een paar eet regels van belang om ervoor te zorgen dat je de verzuring in de lichaam tegengaat.

Wil je niet weten wat antioxidanten zijn en toch gezond leven?

Volgens Michael Pollan kun je met eenvoudige eetregels prima in staat zijn om gezond te eten. In zijn boek `Echt eten` vertelt Michael Pollan dat het, naar zijn idee, gaat om drie belangrijke regels: Eet echt eten, niet te veel en vooral planten.

Stap voor stap werken aan nieuwe gezonde gewoonten

Regelmatig bewegen, voldoende ontspannen en gezond eten zijn belangrijke pijlers voor een goed gezond gewicht. Door tijdelijk anders te eten bereik je geen gewichtsverlies voor de langere termijn. Daarom geloven wij ook niet in diëten. Middels een dieet krijg je vaak tekort voedingsstoffen binnen. En daarnaast wijkt een dieet vaak zo veel af van je normale eetgewoonte dat het niet vol te houden is.

Het geheim van een gezond brein is een gezonde darmflora

Auteur: De Gezonde Nederlander

Het wordt steeds duidelijker hoe belangrijk voeding is voor onze geestelijke gezondheid, laat de Ierse onderzoeker John Cryan weten. Met een gevarieerd, vezelrijk dieet bewijs je je darmflora een dienst. En een gezonde darmflora beïnvloedt je brein weer positief.

Botontkalking, kun je er zelf invloed op uitoefenen?

Auteur: De Gezonde Nederlander

Wereldwijd krijgt één op de drie vrouwen en één op de zeven mannen boven de 60 jaar osteoporose In Nederland hebben ruim 850.000 mensen osteoporose (bron: RIVM). Iedere zes minuten breekt er in Nederland iemand een skeletdeel als gevolg van osteoporose. Bij mensen onder de 55 jaar worden geen osteoporose gegevens bijgehouden, maar osteoporose komt wel bij jongeren voor.

Goed in je vel door de juiste voeding

Hoe wij ons voelen wordt voor een deel bepaald door wat we eten. Veel mensen merken de eerste symptomen niet meer op na het eten van verkeerde voedingsmiddelen. Bijvoorbeeld het eten van geraffineerde suikers en meelproducten zorgt voor een onbehaaglijk en onrustig gevoel. Het zorgt op de langere termijn ook nog eens voor een lager energieniveau.

Vrije radicalen versus antioxidanten

Auteur: De Gezonde Nederlander

Antioxidanten zorgen ervoor dat je lichaam wordt beschermd tegen schadelijke effecten van vrije radicalen. Antioxidanten worden in het lichaam aangemaakt en nemen we tot ons door middel van voeding. Een antioxidant is in staat om de schadelijke effecten van vrije radicalen te neutraliseren.

Advies van een voedingsdeskundige bij jou in de buurt?

over Door de juiste kooktechnieken je gezondheid verbeteren

Het nieuwe boek van Rineke Dijkinga

Alles draait om je hormonen

klik hier om te bestellen

De beste dokter staat in de keuken

Birgit de Heij | Theorie en praktijk van de orthomoleculaire voeding

ISBN 9789057871566

klik hier om te bestellen

Gezond door voeding

Orthomoleculaire recepten.

Birgit de Heij | ISBN 978-90-5787-178-8

klik hier om te bestellen