DGN Algemeen

Stap voor stap werken aan nieuwe gezonde gewoonten

Gepubliceerd:8/16/2016 11:06:36 PM
Laatste update:5/3/2021 11:54:45 AM

Regelmatig bewegen, voldoende ontspannen en gezond eten zijn belangrijke peilers voor een goed gezond gewicht. Door tijdelijk anders te eten bereik je geen gewichtsverlies voor de langere termijn. Daarom geloven wij ook niet in diëten. Middels een dieet krijg je vaak tekort voedingsstoffen binnen. En daarnaast wijkt een dieet vaak zo veel af van je normale eetgewoonte. Hierdoor is het lastig om een dieet een langere periode vol te houden. Wat is dan wel de juiste aanpak?

Veel psychologische onderzoeken hebben aangetoond dat het aanpassen van gewoonten in je leven veel tijd kost, Het is niet eenvoudig om je dagelijkse patroon te doorbreken. Het inbouwen van een nieuwe gewoonte in je leven kost weken dan wel niet maanden. Probeer om deze reden ook niet in een keer verschillende dingen tegelijk te veranderen. Je maakt jezelf moeilijker en daardoor is de kans op slagen kleiner.

Voordat je je eerste stappen zet naar een gezondere levensstijl is het belangrijk dat je jezelf afvraagt waar je valkuilen liggen: Hoe zit je in je vel ? Wat zijn oorzaken waarom vorige pogingen zijn mislukt? Welke situaties zijn moeilijk? Heb je last van stress? 

Onze voedingsadviseurs kunnen je helpen door het gepsrek met je hierover aan te gaan. Een bewustzijn van je huidige levensstijl is een goed uitgangspunt voor verbeteringen. Je weet namelijk precies waar je aan moet werken…maar wel stap voor stap!

De successtappen om een nieuwe gewoonte vol te houden:

  1. Weet waar je valkuilen liggen
    Stel jezelf vragen waardoor het duidelijk wordt waarom vorige pogingen zijn mislukt. Het helpt ook te weten op welke manier verkeerde gewoontes je een goed gevoel geven. Je doet zo namelijk niet voor niets. Bijvoorbeeld; waarom voelt het zo goed om een halve zak drop leeg te eten? Welke goede gewoonte kan jou hetzelfde gevoel geven?
     
  2. Stel jezelf heldere doelen
    Stel je bijvoorbeeld voor je dat iemand van verderop in de straat naar je toe ziet lopen. Je ziet eerst niet goed wie het is. Maar nu de persoon dichter bijkomt zie je dat je het zelf bent, maar niet de huidige jij, maar de jij die je over een jaar wilt zijn. Probeer nu goed na te denken. Wat heb je het afgelopen jaar met je leven gedaan? Hoe voel je je diep in je hart? Hoe zie je eruit? Welke gewoonten heb je? Het helpt je als je deze vragen opschrijft en voor jezelf beantwoord. Het wordt nu duidelijk wat belangrijke doelen zijn in je leven.
  3. Maak een stappenplan en begin klein. Je hebt een voorstelling gemaakt van hoe je leven er anders uit kunt zien. De ervaring leert dat deze gedachten je energiek kunnen maken. Je krijgt zin om direct aan de slag te gaan. De valkuil is om gelijk alle uitdagingen te willen toepassen in je leven. Maar ons advies is: Begin klein!
  4. Werk een doel uit in verschillende tussenstappen. Welke stapjes moet je zetten om een doel te bereiken. Maak een planning op de verschillende stapjes. Houd er rekening mee dat iedere stap minimaal een paar weken kosten voordat het is ingebouwd in je leven. Heb je de eerste stap goed doorlopen, dan volgt een volgende stap.

  5. Vier je successen en wees je bewust wat de nieuwe gewoontes je opleveren
    Om de moed erin te houden is het een opsteker om jezelf te belonen nadat je een doel hebt bereikt. Bedenk voor jezelf hoe je dit wilt vieren.  Om nieuwe gewoontes vol te houden is het goed dat je je bewust blijft wat deze gewoontes je opleveren. Naast het maken van het stappenplan is het daarom raadzaam om een logboek bij te houden hoe je je voelt.

Een stabiele bloedsuikerspiegel zorgt voor minder vermoeidheid en een gezond gewicht

De bloedsuikerspiegel is een maateenheid die de hoeveelheid glucose (suiker) in het bloed weergeeft. Bij een hoge suikerinname wordt er extra veel insuline geproduceerd, zodat de suikers snel worden opgenomen door de cellen. Het schommelen van de bloedsuikerspiegel zorgt voor vermoeidheid, overgewicht een lage weerstand en diabetes.

E-nummers

Kijk je in de supermarkt wel eens op de verpakking om te weten welke toevoegingen een product kent? Vaak staan ze zo klein vermeld dat het nauwelijks te lezen is. En de moeilijke benamingen maakt het niet gemakkelijker. Toch is het de moeite je eens te verdiepen in de zogenaamde E-nummers. Er zijn E-nummers die, wetenschappelijk onderbouwd, schadelijk zijn voor ons lichaam.

Vruchtensappen als vitamineboost, maar werkt dit wel?

Het lijkt zo gezond om gedurende de dag (verse) vruchtendrank te drinken. Op een makkelijke manier de vitaminen binnen te krijgen. Maar helaas...door regelmatig vruchtendrank te drinken worden je organen extra belast. Lees verder als je wilt weten hoe dit komt.

Hoe verminder ik het gebruik van suikers?

Voor een stabiel energieniveau is het belangrijk om de snelle koolhydraten (de suikers) te laten staan. Makkelijk gezegd, maar het blijkt in de praktijk niet zo gemakkelijk. Hoe kun je het gebruik van suikers verminderen?

Verkeerde voeding zorgt ervoor dat afvalstoffen niet of onvoldoende worden afgevoerd

Door het eten van verkeerde voeding worden afvalstoffen niet meer afgevoerd. Het lichaam verzuurt en raakt hierdoor ontregeld met als gevolg ontstekingen in het lichaam. De meeste van de westerse ziekten (zoals diabetes, hart- en vaatziekten) zijn gebaseerd op ontstekingen. Wist je dat 1 op de 3 Nederlanders diabetes type 2 krijgt? Het is daarom voor zorgen dat we de ontstekingsreacties de baas blijven. Er zijn een paar eet regels van belang om ervoor te zorgen dat je de verzuring in de lichaam tegengaat.

Wil je niet weten wat antioxidanten zijn en toch gezond leven?

Volgens Michael Pollan kun je met eenvoudige eetregels prima in staat zijn om gezond te eten. In zijn boek `Echt eten` vertelt Michael Pollan dat het, naar zijn idee, gaat om drie belangrijke regels: Eet echt eten, niet te veel en vooral planten.

Door de juiste kooktechnieken je gezondheid verbeteren

Je herkent vast wel de geur van geroosterd vlees of van pas gebakken brood. Die geur laat je vast het water in je mond lopen. Het vlees ziet er prachtig uit met de bruine geroosterde “strepen”, maar heel gezond is deze kooktechniek niet. Door het roosteren van brood / groenten of vlees ontstaan namelijk AGE’s (Advanced Glycation Endproducts).

Het geheim van een gezond brein is een gezonde darmflora

Auteur: De Gezonde Nederlander

Het wordt steeds duidelijker hoe belangrijk voeding is voor onze geestelijke gezondheid, laat de Ierse onderzoeker John Cryan weten. Met een gevarieerd, vezelrijk dieet bewijs je je darmflora een dienst. En een gezonde darmflora beïnvloedt je brein weer positief.

Botontkalking, kun je er zelf invloed op uitoefenen?

Auteur: De Gezonde Nederlander

Wereldwijd krijgt één op de drie vrouwen en één op de zeven mannen boven de 60 jaar osteoporose In Nederland hebben ruim 850.000 mensen osteoporose (bron: RIVM). Iedere zes minuten breekt er in Nederland iemand een skeletdeel als gevolg van osteoporose. Bij mensen onder de 55 jaar worden geen osteoporose gegevens bijgehouden, maar osteoporose komt wel bij jongeren voor.

Goed in je vel door de juiste voeding

Hoe wij ons voelen wordt voor een deel bepaald door wat we eten. Veel mensen merken de eerste symptomen niet meer op na het eten van verkeerde voedingsmiddelen. Bijvoorbeeld het eten van geraffineerde suikers en meelproducten zorgt voor een onbehaaglijk en onrustig gevoel. Het zorgt op de langere termijn ook nog eens voor een lager energieniveau.

Vrije radicalen versus antioxidanten

Auteur: De Gezonde Nederlander

Antioxidanten zorgen ervoor dat je lichaam wordt beschermd tegen schadelijke effecten van vrije radicalen. Antioxidanten worden in het lichaam aangemaakt en nemen we tot ons door middel van voeding. Een antioxidant is in staat om de schadelijke effecten van vrije radicalen te neutraliseren.

Advies van een voedingsdeskundige bij jou in de buurt?

over Stap voor stap werken aan nieuwe gezonde gewoonten

Het nieuwe boek van Rineke Dijkinga

Alles draait om je hormonen

klik hier om te bestellen

De beste dokter staat in de keuken

Birgit de Heij | Theorie en praktijk van de orthomoleculaire voeding

ISBN 9789057871566

klik hier om te bestellen

Gezond door voeding

Orthomoleculaire recepten.

Birgit de Heij | ISBN 978-90-5787-178-8

klik hier om te bestellen