DGN Algemeen

E-nummers

Gepubliceerd:5/2/2021 1:49:07 PM
Laatste update:5/2/2021 1:49:07 PM

E-nummers

E-nummers zijn vaak toevoegingen aan een product zodat het product langer houdbaar blijft, de kleur behoud of het klonteren van een product tegen gaat. Het wordt toegevoegd aan een bewerkt product. Je kunt hierbij denken aan alles in een verpakking wat niet direct van het land komt; koek, snoep, chips, maar ook tomaten in blik, soep en kant en klaar maaltijden of kant en klaar mixen voor bijvoorbeeld nasi of spagetti. Aan verse producten daar en tegen wordt niets toegevoegd.

De francaise Corinne Gouget bestudeert al meer dan 14 jaar de giftigheid van de E-nummers. Zij heeft tientallen internationale onderzoeken naast elkaar gelegd en komt in haar boekje: ‘Wat zit er in uw eten?’ met een helder overzicht van alle E-nummers en beschrijft daarnaast ook de gezondheidsrisico’s.

Hier onder volgt een opsomming van de meest schokkende E-nummers.

E 122 Azorubine, Karmozijnrood (rode synthetische kleurstof)

Risico: hyperactiviteit, huidreacties, allergieën, neusverkoudheid, astma, slapenloosheid, huidoedeem, mogelijk kankerverwekkend.

E 132 Indigotine of Indigokarmijn (blauwe synthetische kleurstof)

Risico’s: hyperactiviteit, misselijkheid, hoge bloeddruk, ademhalingsstoornissen, allergieën, kankerverwekkend. Wordt soms in cosmetische producten en chocoladeproducten verwerkt.

E 161 g Canthaxanthine, geel oranje kleurstof. Wordt gebruikt in worst.

Risico’s: leververgiftiging, zou tot onomkeerbare kristalvorming in het netvlies kunnen leiden.

E 214 Ethyl, hydroxybenzoaat

Chemisch conserveermiddel gemaakt uit E210. Risico’s: allergieën, hyperactiviteit, astma, netelroos, slapenloosheid, verdoving, vaatverwijding, krampen. Wordt soms gebruikt in cosmetische producten.

E 310 Propylgallaat

Een synthetisch voedingszuur

Risico´s: hyperactiviteit, astma, slapeloosheid, darmstoornis, onvruchtbaarheid, nier- en leverinfecties, aanzetting tot kanker en allergieën.

E432 Polyoxethyleen 20 sorbitaan

Emulgator, stabilisator, en synthetisch hulpmiddel, vaak gebruikt in roomijs en sorbets, taartversieringen, soepen, smeerpasta’s, taartjes, koekjes en kauwgom.

Risico’s: huidreacties, damstoornissen, infecties van de urinewegen, gewichtstoename, nierstenen.

 

E544 Calciumpolyfasfaat

Dit additief wordt gebruikt om het gewicht van vlees en vleeswaren te doen toenemen.

Risico’s: darmstoornissen en huidreacties.

E621 Mononatriumglutamaat (MSG)

Synthetische smaakversterker die helaas aan duizenden levensmiddelen wordt toegevoegd, zoals pakjes soep, chips, kant-en-klaarmaaltijden, dieetproducten, krabbepoten, bak- en braad producten, sauzen, dressings.

Dit additief heeft als doel om je smaakpupillen te stimuleren waardoor je meer zin hebt om van dit product te eten. E621 levert hiermee een grote bijdrage aan zwaarlijvigheid. Daarnaast zorgt dit additief ook voor een vergrote kans op diabetes type 2.  Op de etiketten van producten worden vaak schuilnamen gebruikt zoals, mononatriumglutamaat, glutamaat, gehydrogeneerde oliën en vetten.  Wil je meer over dit gevaarlijke additief weten; kijk dan op www.smaakversterkers.eu

E951 Aspartaam

Aspartaam is vergif. Het is ook op dit moment nog toegevoegd aan veel producten; frisdrank, chips, drinkontbijt, kauwgom, dieet producten, limonadesiroop, zoetjes, kauwtabletten, toetjes, vruchtendranken.

Het is een neurotoxisch producten die meer dan 92 ziekteverschijnselen kan veroorzaken, aldus Dr H.J. Roberts.  Je kunt hierbij denken aan: chronische vermoeidheid, hoofdpijn, darmaandoeningen, obsessies, pleinvrees, schildklieraandoeningen, kankerverwekkend, onvruchtbaarheid, impotentie, afname van bloedlichaampjes, krampen, gewichtstoename, pijnlijke gewichten etc.

Wil je meer weten over deze zoetstof, kijk dan op www.aspertaam.nl

Een stabiele bloedsuikerspiegel zorgt voor minder vermoeidheid en een gezond gewicht

De bloedsuikerspiegel is een maateenheid die de hoeveelheid glucose (suiker) in het bloed weergeeft. Bij een hoge suikerinname wordt er extra veel insuline geproduceerd, zodat de suikers snel worden opgenomen door de cellen. Het schommelen van de bloedsuikerspiegel zorgt voor vermoeidheid, overgewicht een lage weerstand en diabetes.

Vruchtensappen als vitamineboost, maar werkt dit wel?

Het lijkt zo gezond om gedurende de dag (verse) vruchtendrank te drinken. Op een makkelijke manier de vitaminen binnen te krijgen. Maar helaas...door regelmatig vruchtendrank te drinken worden je organen extra belast. Lees verder als je wilt weten hoe dit komt.

Hoe verminder ik het gebruik van suikers?

Voor een stabiel energieniveau is het belangrijk om de snelle koolhydraten (de suikers) te laten staan. Makkelijk gezegd, maar het blijkt in de praktijk niet zo gemakkelijk. Hoe kun je het gebruik van suikers verminderen?

Verkeerde voeding zorgt ervoor dat afvalstoffen niet of onvoldoende worden afgevoerd

Door het eten van verkeerde voeding worden afvalstoffen niet meer afgevoerd. Het lichaam verzuurt en raakt hierdoor ontregeld met als gevolg ontstekingen in het lichaam. De meeste van de westerse ziekten (zoals diabetes, hart- en vaatziekten) zijn gebaseerd op ontstekingen. Wist je dat 1 op de 3 Nederlanders diabetes type 2 krijgt? Het is daarom voor zorgen dat we de ontstekingsreacties de baas blijven. Er zijn een paar eet regels van belang om ervoor te zorgen dat je de verzuring in de lichaam tegengaat.

Wil je niet weten wat antioxidanten zijn en toch gezond leven?

Volgens Michael Pollan kun je met eenvoudige eetregels prima in staat zijn om gezond te eten. In zijn boek `Echt eten` vertelt Michael Pollan dat het, naar zijn idee, gaat om drie belangrijke regels: Eet echt eten, niet te veel en vooral planten.

Stap voor stap werken aan nieuwe gezonde gewoonten

Regelmatig bewegen, voldoende ontspannen en gezond eten zijn belangrijke pijlers voor een goed gezond gewicht. Door tijdelijk anders te eten bereik je geen gewichtsverlies voor de langere termijn. Daarom geloven wij ook niet in diëten. Middels een dieet krijg je vaak tekort voedingsstoffen binnen. En daarnaast wijkt een dieet vaak zo veel af van je normale eetgewoonte dat het niet vol te houden is.

Door de juiste kooktechnieken je gezondheid verbeteren

Je herkent vast wel de geur van geroosterd vlees of van pas gebakken brood. Die geur laat je vast het water in je mond lopen. Het vlees ziet er prachtig uit met de bruine geroosterde “strepen”, maar heel gezond is deze kooktechniek niet. Door het roosteren van brood / groenten of vlees ontstaan namelijk AGE’s (Advanced Glycation Endproducts).

Het geheim van een gezond brein is een gezonde darmflora

Auteur: De Gezonde Nederlander

Het wordt steeds duidelijker hoe belangrijk voeding is voor onze geestelijke gezondheid, laat de Ierse onderzoeker John Cryan weten. Met een gevarieerd, vezelrijk dieet bewijs je je darmflora een dienst. En een gezonde darmflora beïnvloedt je brein weer positief.

Botontkalking, kun je er zelf invloed op uitoefenen?

Auteur: De Gezonde Nederlander

Wereldwijd krijgt één op de drie vrouwen en één op de zeven mannen boven de 60 jaar osteoporose In Nederland hebben ruim 850.000 mensen osteoporose (bron: RIVM). Iedere zes minuten breekt er in Nederland iemand een skeletdeel als gevolg van osteoporose. Bij mensen onder de 55 jaar worden geen osteoporose gegevens bijgehouden, maar osteoporose komt wel bij jongeren voor.

Goed in je vel door de juiste voeding

Hoe wij ons voelen wordt voor een deel bepaald door wat we eten. Veel mensen merken de eerste symptomen niet meer op na het eten van verkeerde voedingsmiddelen. Bijvoorbeeld het eten van geraffineerde suikers en meelproducten zorgt voor een onbehaaglijk en onrustig gevoel. Het zorgt op de langere termijn ook nog eens voor een lager energieniveau.

Vrije radicalen versus antioxidanten

Auteur: De Gezonde Nederlander

Antioxidanten zorgen ervoor dat je lichaam wordt beschermd tegen schadelijke effecten van vrije radicalen. Antioxidanten worden in het lichaam aangemaakt en nemen we tot ons door middel van voeding. Een antioxidant is in staat om de schadelijke effecten van vrije radicalen te neutraliseren.

Advies van een voedingsdeskundige bij jou in de buurt?

over E-nummers

Het nieuwe boek van Rineke Dijkinga

Alles draait om je hormonen

klik hier om te bestellen

De beste dokter staat in de keuken

Birgit de Heij | Theorie en praktijk van de orthomoleculaire voeding

ISBN 9789057871566

klik hier om te bestellen

Gezond door voeding

Orthomoleculaire recepten.

Birgit de Heij | ISBN 978-90-5787-178-8

klik hier om te bestellen