DGN Algemeen

Een stabiele bloedsuikerspiegel zorgt voor minder vermoeidheid en een gezond gewicht

Gepubliceerd:5/2/2021 1:22:50 PM
Laatste update:5/2/2021 1:22:50 PM

De bloedsuikerspiegel en de glycemische lading

De bloedsuikerspiegel is een maateenheid die de hoeveelheid glucose (suiker) in het bloed weergeeft. Bij een hoge suikerinname wordt er extra veel insuline geproduceerd, zodat de suikers snel worden opgenomen door de cellen.  Als het lichaam grote suiker pieken moet opvangen, wordt er ook meer insuline geproduceerd. Deze grote hoeveelheid insuline gaat snel aan de slag om de suikers weg te werken. Dit zorgt voor een extra lage bloedsuiker. Je krijgt dan extra behoefte aan suiker. Het gevolg is een schommelende bloedsuikerspiegel. Dit is zeer schadelijk voor het lichaam. De gevolgen zijn: diabetes, snelle vermoeidheid, overgewicht en een lagere weerstand.

Het is dus zaak om de bloedsuikerspiegel constant te houden. Dit doe je onder meer door producten te eten met een lage glycemische lading.

Bij de glycemische lading wordt gekeken naar het effect van koolhydraten op de bloedsuikerspiegel, per gemiddelde portie. Is de glycemische lading in het product lager dan 10, dan betekent dit dat het eten van dit product van lage invloed is op de bloedsuiker spiegel. Dit is dus gunstig.  Bij een stabiele bloedsuikerspiegel gelijk voel je je energiek en fit!

 

Product portie glycemische lading
Aardappelen, gekookt 150 14
Aardappelen, gebakken 150 26
Aardappelpuree 150 15
Aardbei 120 1
Abrikozen 120 5
Abrikozen, gedroogd 60 9
Ananas 120 7
Banaan 120 12
Bier 250 14
Bieten 100 5
Bladgroente 100 1
Brood, tarwe wit 60 20
Brood, melk wit 60 20
Brood, volkoren 60 12
Chips 50 11
Chocoladereep, melk 50 12
Chocolade, 70% cacao 50 6
Cornflakes 60 42
Couscous 150 23
Dadels 60 42
Doperwten, vers 100 4
Druiven 120 8
Friet 150 22
Fruitbeleg (jam zonder suiker) 20 3
Gierst 150 25
Grapefruit 120 8
Honing 70 3
Kersen 120 3
Kikkererwten 150 10
Kiwi 120 6
Mango 120 8
Melk, magere 250 4
Melk, volle 250 3
Peer 120 4
Perzik 120 5
Pinda’s 50 1
Pompoen 100 5
Popcorn (zonder suiker) 20 8
Pruimen 120 5
Quinoa 150 10
Rijst, wit 150 23
Rozijnen 60 28
Sinaasappel 120 5
Sinaaspappelsap (ongezoet) 250 13
Spagetti, volkoren 180 16
Spagetti, wit 180 21
Tomatensap 250 4
Vijgen 120 7
Watermeloen 120 7
Wortelen, gekookt 100 6
Wortelen, rauw 100 3
Yoghurt, mager 200 4
Yoghurt, vol 200 3

Bronnen: www.mendosa.com en International tables of glycemische index and glycemic load values 2008. Atkinsion et al, Diabetes Care, 2008.

E-nummers

Kijk je in de supermarkt wel eens op de verpakking om te weten welke toevoegingen een product kent? Vaak staan ze zo klein vermeld dat het nauwelijks te lezen is. En de moeilijke benamingen maakt het niet gemakkelijker. Toch is het de moeite je eens te verdiepen in de zogenaamde E-nummers. Er zijn E-nummers die, wetenschappelijk onderbouwd, schadelijk zijn voor ons lichaam.

Vruchtensappen als vitamineboost, maar werkt dit wel?

Het lijkt zo gezond om gedurende de dag (verse) vruchtendrank te drinken. Op een makkelijke manier de vitaminen binnen te krijgen. Maar helaas...door regelmatig vruchtendrank te drinken worden je organen extra belast. Lees verder als je wilt weten hoe dit komt.

Hoe verminder ik het gebruik van suikers?

Voor een stabiel energieniveau is het belangrijk om de snelle koolhydraten (de suikers) te laten staan. Makkelijk gezegd, maar het blijkt in de praktijk niet zo gemakkelijk. Hoe kun je het gebruik van suikers verminderen?

Verkeerde voeding zorgt ervoor dat afvalstoffen niet of onvoldoende worden afgevoerd

Door het eten van verkeerde voeding worden afvalstoffen niet meer afgevoerd. Het lichaam verzuurt en raakt hierdoor ontregeld met als gevolg ontstekingen in het lichaam. De meeste van de westerse ziekten (zoals diabetes, hart- en vaatziekten) zijn gebaseerd op ontstekingen. Wist je dat 1 op de 3 Nederlanders diabetes type 2 krijgt? Het is daarom voor zorgen dat we de ontstekingsreacties de baas blijven. Er zijn een paar eet regels van belang om ervoor te zorgen dat je de verzuring in de lichaam tegengaat.

Wil je niet weten wat antioxidanten zijn en toch gezond leven?

Volgens Michael Pollan kun je met eenvoudige eetregels prima in staat zijn om gezond te eten. In zijn boek `Echt eten` vertelt Michael Pollan dat het, naar zijn idee, gaat om drie belangrijke regels: Eet echt eten, niet te veel en vooral planten.

Stap voor stap werken aan nieuwe gezonde gewoonten

Regelmatig bewegen, voldoende ontspannen en gezond eten zijn belangrijke pijlers voor een goed gezond gewicht. Door tijdelijk anders te eten bereik je geen gewichtsverlies voor de langere termijn. Daarom geloven wij ook niet in diëten. Middels een dieet krijg je vaak tekort voedingsstoffen binnen. En daarnaast wijkt een dieet vaak zo veel af van je normale eetgewoonte dat het niet vol te houden is.

Door de juiste kooktechnieken je gezondheid verbeteren

Je herkent vast wel de geur van geroosterd vlees of van pas gebakken brood. Die geur laat je vast het water in je mond lopen. Het vlees ziet er prachtig uit met de bruine geroosterde “strepen”, maar heel gezond is deze kooktechniek niet. Door het roosteren van brood / groenten of vlees ontstaan namelijk AGE’s (Advanced Glycation Endproducts).

Het geheim van een gezond brein is een gezonde darmflora

Auteur: De Gezonde Nederlander

Het wordt steeds duidelijker hoe belangrijk voeding is voor onze geestelijke gezondheid, laat de Ierse onderzoeker John Cryan weten. Met een gevarieerd, vezelrijk dieet bewijs je je darmflora een dienst. En een gezonde darmflora beïnvloedt je brein weer positief.

Botontkalking, kun je er zelf invloed op uitoefenen?

Auteur: De Gezonde Nederlander

Wereldwijd krijgt één op de drie vrouwen en één op de zeven mannen boven de 60 jaar osteoporose In Nederland hebben ruim 850.000 mensen osteoporose (bron: RIVM). Iedere zes minuten breekt er in Nederland iemand een skeletdeel als gevolg van osteoporose. Bij mensen onder de 55 jaar worden geen osteoporose gegevens bijgehouden, maar osteoporose komt wel bij jongeren voor.

Goed in je vel door de juiste voeding

Hoe wij ons voelen wordt voor een deel bepaald door wat we eten. Veel mensen merken de eerste symptomen niet meer op na het eten van verkeerde voedingsmiddelen. Bijvoorbeeld het eten van geraffineerde suikers en meelproducten zorgt voor een onbehaaglijk en onrustig gevoel. Het zorgt op de langere termijn ook nog eens voor een lager energieniveau.

Vrije radicalen versus antioxidanten

Auteur: De Gezonde Nederlander

Antioxidanten zorgen ervoor dat je lichaam wordt beschermd tegen schadelijke effecten van vrije radicalen. Antioxidanten worden in het lichaam aangemaakt en nemen we tot ons door middel van voeding. Een antioxidant is in staat om de schadelijke effecten van vrije radicalen te neutraliseren.

Advies van een voedingsdeskundige bij jou in de buurt?

over Een stabiele bloedsuikerspiegel zorgt voor minder vermoeidheid en een gezond gewicht

Het nieuwe boek van Rineke Dijkinga

Alles draait om je hormonen

klik hier om te bestellen

De beste dokter staat in de keuken

Birgit de Heij | Theorie en praktijk van de orthomoleculaire voeding

ISBN 9789057871566

klik hier om te bestellen

Gezond door voeding

Orthomoleculaire recepten.

Birgit de Heij | ISBN 978-90-5787-178-8

klik hier om te bestellen