Vind snel en gemakkelijk een professionele voedingsdeskundige bij u in de buurt

Aan de slag met je gezondheid!

Wil je meer weten hoe door middel van voeding je fitter kunt voelen of gezondheidsklachten kunt verminderen?

Of gemakkelijk en snel de juiste voedingsdeskundige bij u in de buurt vinden?

Fitter en gezonder Praktijk vinden

Wat kan een voedingsdeskundige voor je betekenen

Steeds meer mensen gaan inzien dat goede voeding belangrijk is om gezond te blijven. Wie wil er nu niet invloed uitoefenen op zijn eigen gezondheid? Lees meer

Wat is Orthomoleculair?

Momenteel zijn er veel initiatieven op het gebied van gezondheid. Steeds meer mensen zijn zich bewust dat gezonde voeding bijdraagt aan je beter voelen. Wat kan orthomoleculaire voeding bijdragen? Waarin onderscheid het zich van andere voedingsrichtingen? Lees meer

7 Oktober Lezing Birgit de Heij over Lever, ontgifting, migraine en hoofdpijn

Geplaatst op 21-8-2017 door praktijk Birgit de Heij

Spreker: Birgit de Heij, Voorhout, was werkzaam als catering manager bij grote bedrijven en leidinggevende in de gezondheidszorg. Nu heeft zij een eigen praktijk als orthomoleculair voedingsdeskundige, geeft zij regelmatig les over voedingsgerelateerde onderwerpen en publiceert zij over voeding en gezondheid.

Lees meer

Het Orthomoleculair centrum in Zeeland biedt aan in November 2017

Geplaatst op 21-8-2017 door praktijk Birgit de Heij

Een orthomoleculaire midweek die start op maandag 13 november vanaf 14.00 uur tot en met vrijdag 17 november 14.00 uur. Of pak 2 doordeweekse dagen in deze midweek: Deze orthomoleculaire 2-daagse is van een dinsdagochtend 14 november 8.00 tot en met een woensdagavond 15 november 20.00

Lees meer

Lezingen van Rineke Dijkinga

Geplaatst op 14-8-2017

Rineke richt zich op het verspreiden van haar kennis via lezingen en het schrijven van boeken. Ook ontwikkelt ze producten onder het merk 'à la Rineke', waarmee je in een handomdraai puur en gezond eet.

Lees meer

Hormonen in evenwicht

Geplaatst op 5-9-2017 12:51:09

Het woord hormonen is afgeleid van het woord “hormare”. Hormare betekent in werking zetten en dat is ook wat hormonen doen. Hormonen zetten allerlei lichaamsprocessen in werking.

Lees meer

Melk is goed voor elk, toch?

Geplaatst op 25-6-2017 21:11:57

Eind jaren 50 dronk bijna ieder kind schoolmelk. Campagnes werden breed uitgemeten: Melk, de witte motor..of..met melk meer mans. Melk is goed voor onze botten..of toch niet? Hoe zit het eigenlijk met melk?

Lees meer

Eet meer groente

Geplaatst op 10-1-2017 21:26:58

Groenten zijn van oorsprong een koolhydraatbron. Door de aanwezigheid van de vezels en het ontbreken van de suikers is groente een goede voedingsbron. Naast de vezels bevat groenten veel mineralen zoals kalium, magnesium en calcium. Biologische groenten en de seizoensgroenten bevatten de meeste mineralen.

Lees meer

Stap voor stap beter met patat frites of chips

Geplaatst op 9-6-2017 12:01:00

Patat is een van de meest bekende snacks. De patat zoals te koop bij de snackbar is niet orthomoleculair verantwoord. Het frituurvet waarin de patat wordt gebakken is een product dat gemaakt is in een fabriek.

Lees meer

Stap voor stap een betere stamppot

Geplaatst op 9-6-2017 12:38:51

Voor veel mensen een ideale oplossing voor doordeweekse dagen, de stamppot! Aardappelen bevatten veel zetmeel. Zetmeel behoort tot de groep complexe suikers. Wat zijn de mogelijkheden voor een betere gezonde stamppot?

Lees meer

Stap voor stap beter met Pasta

Geplaatst op 10-1-2017 22:02:57

Pasta is veelzijdig in het gebruik en staat daarom ook regelmatig op het menu. Pasta is een tarwe product en bevat daarom veel gluten. De afgelopen decennia zijn we meer gluten gaan gebruiken.

Lees meer

De bloedsuikerspiegel en de glycemische lading

Geplaatst op 16-7-2016 18:50:09

De bloedsuikerspiegel is een maateenheid die de hoeveelheid glucose (suiker) in het bloed weergeeft. Bij een hoge suikerinname wordt er extra veel insuline geproduceerd, zodat de suikers snel worden opgenomen door de cellen. Als het lichaam grote suiker pieken moet opvangen, wordt er ook meer insuline geproduceerd.

Lees meer

E-nummers

Geplaatst op 16-7-2016 18:50:09

Zoals we in een eerder artikel al beschreven; koop bij voorkeur geen voorbewerkte producten. Ga liever voor de verse producten zonder toevoegingen. Onder toevoegingen verstaan we bijvoorbeeld:Zuurteregelaars, antiklontermiddelen, verdikkingsmiddelen, voedingszuren, kleurstoffen en conserveermiddelen.

Lees meer

Het gebruik van vruchtensappen

Geplaatst op 15-7-2016 18:50:09

Het lijkt zo gezond om gedurende de dag (verse) vruchtendrank te drinken. Door regelmatig vruchtendrank te drinken worden je organen extra belast. Normaal gesproken begint de afbraak van koolhydraten al tijdens het kauwen van voedsel. Het enzym amylase zorgt tijdens het kauwen voor de afbraak van de koolhydraten.

Lees meer

Hoe kan ik bereiken dat ik minder suikers gebruik?

Geplaatst op 9-3-2016 21:06:44

In ons voedingspatroon zijn de eiwitten vaak vervangen door koolhydraten. Koolhydraten (suikers) beïnvloeden de bloedsuiker spiegel enorm. Het gevolg is dat je na het eten van bijvoorbeeld koek je even meer energiek voelt, maar daarna zakt je bloedsuikerspiegel weer en heb je behoefte aan zoetigheid

Lees meer

Je lichaam als gifbelt

Geplaatst op 15-7-2016 18:50:09

Door het eten van verkeerde voeding worden afvalstoffen niet meer afgevoerd. De meeste van de westerse ziekten (zoals diabetes, hart- en vaatziekten) zijn gebaseerd op ontstekingen. We moeten er daarom voor zorgen dat we de ontstekingsreacties de baas blijven. Er zijn een paar eet regels van belang om ervoor te zorgen dat je de verzuring in de lichaam tegengaat.

Lees meer

Wil je niet weten wat antioxidanten zijn en toch gezond leven?

Geplaatst op 9-3-2016 21:06:44

Volgens Michael Pollan kun je met eenvoudige eetregels prima in staat zijn om gezond te eten. In zijn boek `Echt eten` vertelt Michael Pollan dat het, naar zijn idee, gaat om drie belangrijke regels: Eet echt eten, Niet te veel, Vooral planten.

Lees meer

Stap voor stap werken aan nieuwe gewoonte

Geplaatst op 16-8-2016 22:12:35

Regelmatig bewegen, voldoende ontspannen en gezond eten zijn belangrijke peilers voor een goed gezond gewicht. Door tijdelijk anders te eten bereik je geen gewichtsverlies voor de langere termijn. Daarom geloven wij ook niet in diëten. Middels een dieet krijg je vaak tekort voedingsstoffen binnen. En daarnaast wijkt een dieet vaak zo veel af van je normale eetgewoonte.

Lees meer

Door de juiste kooktechnieken je gezondheid verbeteren

Geplaatst op 27-10-2016 21:18:32

Je herkent vast wel de geur van geroosterd vlees of van pas gebakken brood. Die geur laat je vast het water in je mond lopen. Het vlees ziet er prachtig uit met de bruine geroosterde “strepen”, maar heel gezond is deze kooktechniek niet. Door het roosteren van brood / groenten of vlees ontstaan namelijk AGE’s (Advanced Glycation Endproducts).

Lees meer

Het geheim van een gezond brein is een gezonde darmflora

Geplaatst op 22-6-2017 20:50:18

Het wordt steeds duidelijker hoe belangrijk voeding is voor onze geestelijke gezondheid, laat de Ierse onderzoeker John Cryan weten. Met een gevarieerd, vezelrijk dieet bewijs je je darmflora een dienst. En een gezonde darmflora beïnvloedt je brein weer positief.

Lees meer

Botontkalking, kun je er zelf invloed op uitoefenen?

Geplaatst op 13-7-2017 21:14:09

Wereldwijd krijgt één op de drie vrouwen en één op de zeven mannen boven de 60 jaar osteoporose In Nederland hebben ruim 850.000 mensen osteoporose (bron: RIVM). Iedere zes minuten breekt er in Nederland iemand een skeletdeel als gevolg van osteoporose. Bij mensen onder de 55 jaar worden geen osteoporose gegevens bijgehouden, maar osteoporose komt wel bij jongeren voor.

Lees meer

Goed in je vel door de juiste voeding

Geplaatst op 3-8-2017 12:17:41

Hoe wij ons voelen wordt voor een deel bepaald door wat we eten. Veel mensen merken de eerste symptomen niet meer op va het eten van verkeerde voedingsmiddelen. Bijvoorbeeld het eten van geraffineerde suikers en meelproducten zorgt voor een onbehaaglijk en onrustig gevoel. Het zorgt voor de langere termijn ook nog eens voor een lager energieniveau.

Lees meer

Vrije radicalen versus antioxidanten

Geplaatst op 11-8-2017 16:26:29

Antioxidanten zorgen ervoor dat je lichaam wordt beschermd tegen schadelijke effecten van vrije radicalen. Antioxidanten worden in het lichaam aangemaakt en nemen we tot ons door middel van voeding. Een antioxidant is in staat om de schadelijke effecten van vrije radicalen te neutraliseren.

Lees meer